V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 81 3.2.2 Realizované formy a vzdělávací metody Z přímého sledování a hodnocení výuky vyplynulo, že v naprosté většině vyučovacích hodin učitelé dokázali stanovit i splnit vzdělávací cíl, přičemž hodnocení ČŠI se od vlastního hodnocení učitelů příliš nelišilo.Mezi nejpoužívanější formy výuky ve středních školách patřila, stejně jako v předchozích obdobích, frontální výuka, následovala samostatná práce žáků a skupinová výuka. Nejmé-ně používanými výukovými formami byly kooperativní výuka a individualizovaná výuka. Nejčastější vyučovací metodou zůstávaly vysvětlování, řízený rozhovor se žáky, výklad nebo přednáška a práce s textem, nejméně byla zastoupena metoda projektového vyučování. Míra použitých forem a metod výuky se lišila v gymnaziálním, středním vzděláním ukončeném maturitní a závěrečnou zkouškou a v konzervatořích.Tabulka 46 Převažující formy výuky – podíl hodin (v %)Formy výuky SŠ celkem G SOVm SOVz Konz.Frontální výuka 88,1 90,8 88,2 91,7 44,5 Skupinová výuka 15,2 21,0 13,3 10,1 28,6 Kooperativní výuka 7,6 12,2 6,0 4,3 16,0 Samostatná práce žáků47,4 52,1 48,6 38,2 37,0 Individualizovaná výuka 6,5 4,0 4,9 6,3 57,1 Tabulka 47 Převažující metody výuky – podíl hodin (v %)Vyučovací metody SŠ celkem G SOVm SOVz Konz.Výklad, přednáška 40,7 37,1 41,0 43,6 50,4 Vyprávění 3,7 5,3 3,4 2,9 1,7 Vysvětlování 55,4 59,3 51,8 59,1 67,2 Řízený rozhovor 48,4 58,7 45,9 43,8 33,6 Diskuse, beseda 10,0 13,1 9,5 6,6 12,6 Problémové učení (řešení problémových úloh, problémový rozhovor)11,6 16,9 10,8 6,7 9,2 Projektové vyučování 0,5 0,6 0,4 0,5 0,8 Práce s textem 33,2 39,8 31,8 26,2 40,3 Aktivizující metody 21,8 26,8 19,6 17,3 43,7 Názorně demonstrační metody (předvádění, projekce, experiment aj.)13,5 13,8 11,2 13,2 52,9 Dovednostně praktické metody (pohybové, praktické, pracovní činnosti, laboratorní cvičení, praxe, grafické, výtvarné, hudební činnosti aj.)17,9 13,5 18,7 13,5 63,9 Individuální přístup vzhledem k potřebám žáků byl ve formě diferenciace výuky zjištěn bezmála ve třetině středních škol – kromě konzervatoří, kde byl zastoupen v 59,3 %.Ve velmi malém podílu škol (9,3 %), kromě konzervatoří (58 %), bylo zjištěno individuál-ní zadávání úkolů a jejich vyhodnocování. V této oblasti mají střední školy značné rezervy.To potvrzuje i zjištění z posledního mezinárodního šetření OECD zaměřeného na pat-náctileté žáky PISA 2012 (Programme for International Student Assessment)17. Bylo v něm 17 Využito zjištění z: PISA 2012 Results: Ready to Learn: Students’ Engagement, Drive and Self-Beliefs (Volume III), PISA, OECD Publishing. OECD (2013) http://dx.doi.org/10.1787/9789264201170-en PISA 2012 Results: What Makes Schools Successful? Resources, olicies and Practices (Volume IV), PISA , OECD Publishing. OECD (2013) http://dx.doi.org/10.1787/9789264201156-en