V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 78 oblasti stanovenou strategii a cíle. Porušení právních předpisů v oblasti personálního zajiš-tění vzdělávání bylo zjištěno v 10,7 % hodnocených škol, přičemž nejčastější nedostatky byly zjištěny v oblastech nesplnění předpokladů pro výkon činnosti pedagogického pracovníka.Při hodnocení personálních podmínek středních škol bylo zjištěno, že silné stránky v této oblasti byly identifikovány v 13,8 % a slabé stránky v 7,1 % hodnocených škol, na požadova-né úrovni bylo 79,2 % škol.Podíl kvalifikovaných učitelů v hodnocených středních školách činil bezmála 84,3 %, vý-jimku ze zákona pro výkon pedagogické činnosti splňovalo 2,3 % učitelů a aprobovaní uči-telé vyučovali 76,1 % výuky. V hodnocených středních školách se více než polovina pedagogických pracovníků zúčast-nila alespoň jedné formy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP). V rámci tohoto vzdělávání největší počet učitelů absolvoval studia k prohlubování odborné kvalifi-kace, ve kterém jednoznačně převládalo vzdělávání v oblasti získávání vědomostí a znalostí v předmětech, které vyučují, metod a forem výuky, vzdělávání ke státní maturitě a doved-ností v oblasti ICT. V důsledku novelizace zákona o pedagogických pracovnících byly dal-šími nejčastějšími formami DVPP studium ke splnění kvalifikačních předpokladů (10,4 % pedagogů) a studium ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů (10,7 % pedagogů). Pe-dagogové středních škol se ve velkém počtu zúčastnili i vzdělávacích programů ČŠI. Graf 13 Četnost hodnocení výuky učitelů a poskytování zpětné vazby učitelům (v %)0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 rodice žáci ucitelé (vzájemné hospitace)predseda predmetové komise zástupce reditele školy reditel školy rodice žáci ucitelé (vzájemné hospitace)predseda predmetové komise zástupce reditele školy reditel školy podle výpovedí ucitelu podle výpovedí reditelu vícekrát za rok jednou rocne méne než jednou za rok nikdy Hodnocením kvality výuky učitelů a následnému poskytování zpětné vazby se ve střed-ních školách nejčastěji věnuje vedení škol (ředitelé a zástupci ředitelů), předsedové předmě-tových komisí nebo metodických orgánů. Významně vzrostla i frekvence hodnocení učitelů navzájem formou vzájemných hospitací a hodnocení ze strany rodičů nebo samotných žáků. Značné rezervy v některých školách však souvisejí s negativním zjištěním, že v poměrně velkém počtu hodnocených škol se ředitel (12,2 %) a jeho zástupce (8,1 %) hodnocením vý-uky nezabývá vůbec nebo kvalitu výuky učitelů hodnotí méně než jednou za rok (ředitel ve 22,7 %, zástupce v 18,6 % hodnocených škol).Naplňování potřeb učitelů se vedení škol nejčastěji dařilo realizovat pomocí jejich účasti v DVPP a sledováním a vyhodnocováním jejich potřeb. Rovněž byla zaznamenána i úspěš-nost v usměrňování těchto aktivit tak, aby byly v souladu s potřebami škol. Významná pozor-nost byla bezmála ve všech středních školách, kde byli noví nebo začínající učitelé, věnována