V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 61 Tabulka 33 Gramotnosti rozvíjené v hospitovaných hodinách – podíl hodin v %Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Přírodovědná gramotnost Sociální gramotnost Český jazyk a literatura 85,1 2,0 4,8 37,8 Cizí jazyk, další cizí jazyk 26,1 0,6 0,4 21,9 Matematika 14,9 97,3 2,7 20,1 ICT 20,6 7,6 2,9 6,5 Člověk a jeho svět (prvouka, přírodověda, vlastivěda, výchova ke zdraví na 1. stupni)40,6 2,8 67,3 49,8 Člověk a společnost (dějepis, výchova k občanství)51,5 0,9 3,1 65,0 Člověk a příroda (přírodopis, fyzika, chemie, zeměpis)22,2 11,0 86,4 16,9 Kultura a umění (Hv, Vv)13,3 1,7 9,2 66,5 Člověk a zdraví (tělesná výchova, výchova ke zdraví na 2. stupni)4,6 2,3 4,6 79,6 Člověk a svět práce 8,7 4,3 30,4 57,6 Z uvedených údajů je patrné, že gramotnosti jsou stále silně navázány na příbuzné obory a jen velmi málo se daří rozvíjet je výukou napříč. Tabulka 34 Další gramotnosti rozvíjené v hospitovaných hodinách – podíl hodin (v %)Gramotnost ZŠ celkem 1. stupeň2. stupeňČtenářská 39,3 45,6 32,4 Matematická 25,1 28,3 21,2 Přírodovědná 20,6 17,4 24,6 Sociální 33,1 38,6 25,9 Celkově byl nejčastěji v hodinách zaznamenán rozvoj čtenářské a sociální gramotnosti, u těchto dvou gramotností jsou také největší rozdíly mezi 1. a 2. stupněm.2.2.9 Adaptace a příprava žáků na první ročník povinné školní docházky Na základě zjištění ČŠI o různém přístupu a formě průběhu zápisů základních škol do prv-ního ročníku vydalo MŠMT metodický materiál Doporučení k organizaci zápisů k povinné školní docházce. Účelem tohoto materiálu je předložit základním školám doporučení pro optimální průběh zápisů se sjednocením časového rozsahu a obsahu tak, aby nedocházelo k přetěžování dětí již v době předškolního věku a také aby byl školám doporučen standardní postup při organizaci zápisů. Cílem doporučení je přispět ke zlepšení celkové úrovně a kva-lity prováděných zápisů dětí k povinné školní docházce. Vlivem působení školy na zákonné zástupce dítěte při zápisu je možné předpokládat i snížení odkladů povinné školní docházky.Tabulka 35 Zahájení povinné školní docházky v ZŠVýkaz MŠMT 2012/13 2013/14 2014/15 Počet Podíl Počet Podíl Počet Podíl Počet dětí, které se dostavily k zápisu 130 870 –138 178 –148 296 –Převedení na jinou školu 3 529 2,7 4 216 3,1 5 273 3,6 S žádostí o odklad docházky 16 139 12,3 16 672 12,1 16 672 11,2