V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 47 ní vzdělávání – přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Cílem tohoto každoročně prováděného šetření je zjistit, jaký je aktuální počet romských žáků vzdě-lávaných v příslušných vzdělávacích programech, a porovnat stav se zjištěními z minulých let. Do výběrového souboru byly zařazeny všechny typy základních škol, které ve školním roce 2014/2015 vzdělávají alespoň jednoho žáka s diagnostikovaným lehkým mentálním postižením. Celkově bylo osloveno 1 351 škol, z nichž na šetření odpovědělo 1 349, návrat-nost tak činila 99,9 %. Počet romských žáků vzdělávaných podle RVP ZV z celkového počtu žáků v základních školách byl 4 209 (9,5 %). Počet romských žáků vzdělávaných podle RVP ZV přílohy upravující vzdělávání žáků s LMP z celkového počtu žáků základních škol byl 3 468 (32,4 %).Součástí inspekčního elektronického zjišťování byla také oblast překážek, které dle názo-ru ředitelů škol zabraňují efektivnímu zohledňování individuálních potřeb žáků. Výsledky zobrazuje následující graf 11.Graf 11 Překážky při zohledňování individuálních potřeb žáků – podíl škol (v %)2,3 3,8 8,1 10,9 17,4 23,1 31,3 41,5 58,2 0 10 20 30 40 50 60 70 neochota ucitelu jiné nedostatecná cinnost ŠPZ nedostatecné materiální podmínky školy nedostatecná metodická podpora ucitelu, odbor. pripravenost velké pocty žáku ve tríde nedostatek n. prostredku na ostatní podpurná a vyrovnávací opatrení nedostatecná spolupráce s rodici žáku nedostatek n. prostredku na zajištení specializ. personálních pozic Nejčastěji uváděnou překážkou byl nedostatek finančních prostředků na zajištění spe- cializovaných personálních pozic (např. asistenti pedagoga) – pro tu se vyslovilo 58,2 % ře-ditelů. Ředitelé také ve větší míře zmiňovali nedostatečnou spolupráci s rodiči žáků (41,5 %) a nedostatek finančních prostředků na podpůrná a vyrovnávací opatření (31,3 %). Dalším rizikem pro úspěšnou realizaci společného vzdělávání je, že si učitelé nevěří, že jsou schopni podporovat žáky se SVP. Současně ale pociťují menší potřebu se v dané proble-matice vzdělávat. Toto konstatování potvrzuje také mezinárodní šetření TALIS 2013.