V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 46 Graf 10 Opatření přijímaná ke snížení školní neúspěšnosti žáků – podíl učitelů (v %)17,0 17,4 30,2 42,0 42,7 47,9 52,0 66,6 67,5 75,1 81,8 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 opatrení k rešení absencí skupinové doucování koncepce domácí prípravy individuální doucování konzultace diferencovaná práce v hodinách diagnostika a spolupráce se ŠPZ zvýšená spolupráce s rodici spolupráce se školním porad. pracovištem podpurná opatrení ve výuce individuální práce v hodinách Tyto informace potvrzují i ředitelé škol, kteří však současně uvádějí vyšší míru odborných a mimotřídních opatření na úrovni celé školy. Jedním z důležitých faktorů školní neúspěš-nosti je i vysoký počet absencí a neomluvených hodin. Při jejich řešení dle ředitelů školy nejčastěji spolupracují s rodiči těchto žáků (v 97,8 %). Je-li jednání se zákonnými zástupci neúspěšné, či jsou nedostupní, obracejí se v 80,7 % na OSPOD. V 39,4 % spolupracují při řešení se školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC). Překvapivé je, že tyto problémy řeší, dle odpovědí ředitelů škol, pouze výjimečně organizováním výchovné komise.2.2 Průběh základního vzdělávání 2.2.1 Zajišťování rovných příležitostí ke vzdělávání Ve školním roce 2014/2015 proběhla novelizace příslušných vyhlášek, která zdůraznila princip rovných příležitostí při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ze-jména uplatněním jejich práva na vzdělávání v hlavním proudu společně s žáky intaktními, podpořila formu individuální integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, aby se mohli vzdělávat zejména v běžných školách. Zabránila vzdělávání žáků bez zdravotní-ho postižení podle vzdělávacího programu pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením. Zlepšila komunikaci pedagogů školy s odborníky ze školských poradenských zařízení, ze-jména prostřednictvím jasně vymezených pravidel spolupráce. Připraveny jsou další úpravy školského zákona a dalších předpisů.V listopadu a prosinci 2014 provedla Česká školní inspekce jako součást plnění Akčního plánu opatření pro výkon rozsudku D. H. a ostatní proti České republice z roku 2011 in-spekční elektronické zjišťování k počtu romských žáků vzdělávaných dle Rámcového vzdělá-vacího programu pro základní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro základ-