V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 45 Graf 9 Výskyt řešených případů rizikového chování v ZV – podíl škol (v %)2,4 7,1 9,4 13,9 21,3 23,2 26,4 27,0 27,9 30,3 39,1 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 fyzická agrese vuci uciteli jiné užívání návykových látek kyberšikana krádeže kourení verbální agrese vuci uciteli poškozování majetku, vandalismus agrese, násilí, ublížení na zdraví šikana záškoláctví Z uvedeného grafu 9 vyplývá, že nejčastější případy rizikového chování byly školami klasifikovány záškoláctví, šikana, agrese, násilí či ublížení na zdraví, poškozování majetku a verbální agrese vůči učiteli. Školy v 96,9 % mají a využívají preventivní systémy zaměřené na omezení rizikového chování a pravidelně, nejčastěji pololetně, je vyhodnocují. Primární prevenci zaměřují především na záškoláctví, šikanu, kyberšikanu, projevy rasismu, vandali-smus a užívání návykových látek. Školní preventivní programy vycházejí z potřeb škol a je-jich žáků. Výběr a použití konkrétní techniky a uplatnění vhodných dovedností pracovníka primární prevence je prováděno s ohledem na cílovou skupinu a její specifika a zvláštnosti. Školy je nejčastěji realizují formou přednášek a besed, ale stále častěji využívají komplexnější programy organizované externími odborníky. Nejčastěji jsou využívány programy na úpra-vu vztahů v kolektivu, pro podporu osobnostního a sociálního rozvoje a výcvik v sociálních dovednostech.Mezi nejběžnější opatření přijímaná pro žáky ohrožené školní neúspěšností (popř. již ne-úspěšné) patří podle učitelů individuální práce v hodinách (81,8 %) a podpůrná opatření ve výuce, např. ve formě předem avizovaného testu a zkoušení, povolení určitých pomůcek (75,1 %).