V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 40 Více než tři pětiny konkurzů (62 %) byly vyhlášeny z důvodu ukončení pracovního poměru na straně ředitele nebo jeho rezignace. Druhým nejčastějším důvodem bylo odvolání ředitele z funkce (14 %), konec funkčního období ředitele školy byl důvodem v 8,8 % případů. Jiné důvody (např. odchod do důchodu, uvolnění pro výkon jiné funkce) se týkaly 15,2 % ředi-telů.Téměř ve všech případech byl iniciátorem konkurzu zřizovatel školy (97,7 %), školská rada podala návrh na čtyři konkurzy.Celkově se do konkurzů přihlásilo 668 uchazečů. Nový ředitel školy byl nejčastěji jme-nován z prvního místa výsledného pořadí (92,8 %), v 11 případech byl jmenován ředitel z jiného než prvního místa ve stanoveném výsledném pořadí vhodných uchazečů.V 16 konkurzech nebyl jmenován žádný uchazeč, tento krok se následně stal podnětem k vyhlášení nového konkurzního řízení nebo k pověření řízením školy jinou osobou do doby vyhlášení nového konkurzního řízení.K prioritám školy dlouhodobě patří udržování příznivých partnerských vztahů školy se zřizovatelem, školskou radou, místními organizacemi a dalšími školami, školskými za-řízeními a zákonnými zástupci žáků. Takto nastavené vztahy pak školy funkčně využívají ke zvyšování kvality vzdělávání a rozvoji osobnosti žáka. V segmentu základních škol toto partnerství aktivně rozvíjelo celkem 98,1 % škol. Kromě nejčastějších partnerů škol (zákonní zástupci žáků, školská poradenská zařízení) spolupracovaly školy nejvíce s partnery v obci či regionu, zejména na kulturních akcích (88,9 %) a ve více oblastech pak s jinými školami (80,3 %). Přibližně polovina škol spolupra-cuje také s nestátními neziskovými organizacemi.ČŠI sledovala zapojení základních škol do mezinárodních projektů a programů, celkem 31,7 % ZŠ se do těchto projektů zapojilo, nejčastějším typem (přibližně 55 %) byla spoluprá-ce s partnerskou školou v zahraničí. Významné bylo také zapojení do aktivit podporujících mobilitu učitelů a žáků (učitelé 30,7 %, žáci 26,2 %). Mezinárodních soutěží či exkurzí se účastnila čtvrtina škol zapojených do mezinárodních projektů. Tabulka 20 Typy mezinárodních projektů a programů – podíl škol (v %)*Typy mezinárodních projektů a programůPodíl Partnerské školy v zahraničí 55,1 Mobilita učitelů30,7 Mobilita žáků26,2 Příhraniční spolupráce 25,8 Mezinárodní soutěže či exkurze 24,4 Mezinárodní projekty a programy (eTwinning, Edison, Eramus+ a další)14,7 * Podíly se týkají pouze škol zapojených v těchto projektech a programech (31,7 %).Pouze 8,5 % z hodnocených škol se účastnilo výzkumných aktivit, naopak do rozvojových programů MŠMT se zapojily téměř tři čtvrtiny hodnocených základních škol.Sledování školního klimatu se uskutečňovalo stejně jako v loňském školním roce v rámci hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v základních školách. Česká školní inspekce sledovala míru spokojenosti zaměstnanců školy s materiálním vybavením školy, s pracovními podmínkami, mezilidskými vztahy ve škole a úrovní komunikace mezi všemi účastníky vzdělávání. Vedení školy a hospitovaní učitelé se mohli vyjádřit prostřednictvím dotazníků, které pro ně byly dostupné v informačním systému InspIS DATA (každý pedagog pod svým jedinečným heslem). Informace byly doplňovány také během řízených rozhovorů s řediteli škol a s pedagogy (nejčastěji během pohospitačních rozhovorů).