V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 39 S ohledem na tato zjištění a na základě závěrů z hlavního sběru dat šetření TALIS 2013 byly v rámci projektu ČŠI Kompetence III realizovány tři nové aktivity. Jednou z nich byl vzdělávací program ČŠI, tzv. vzdělávací lídr, který byl pilotním ověřením specifického vzdě-lávání vedoucích pracovníků základních škol. Vzdělávací cyklus pro vedoucí pracovníky ZŠ, uskutečněný ve školním roce 2014/2015, byl ve všech krajích zaměřen na budování sítě spolupracujících ředitelů. ČŠI se v rámci inspekční činnosti dotazovala, jaké překážky omezují ředitele škol ve zlep-šování kvality jejich práce. Nejvyšší podíl (90 %) udával jako největší překážku administra-tivu spojenou s řízením školy, nedostatečný rozpočet školy a omezené finanční prostředky (31,5 %). Téměř třetina ředitelů škol upozornila na velkou psychickou náročnost tohoto povolání, které je podle nich stále častěji a silněji vystavováno tlaku z nejrůznějších stran (zřizovatel, zákonní zástupci, média), tento tlak vnímají silně i z hlediska vysoké míry odpo-vědnosti ředitelů škol. Těmto výrokům odpovídala také vyjádření k potřebě podpory, již by ředitelé potřebovali ke zlepšení kvality své řídící práce (viz graf 7).Graf 7 Potřeba podpory pro zlepšení kvality práce – podíl ředitelů (v %)2,2 3,2 3,4 4,2 11,9 14,2 14,3 16,2 19,1 21,0 22,1 41,8 57,0 0 10 20 30 40 50 60 zájmové a neformální vzdelávání výuka v multikultur. nebo vícejazyc. prostredí jiná oblast výuka pedagogické vedení školy, vedení pedagogického procesu organizacní rízení školy výuka žáku se SVP ICT manažerské dovednosti rešení problému disciplíny a (rizik.) chování cizí jazyky ekonomická a nancní oblast právní oblast Významným kritériem kvality řízení školy je postoj vedení školy k možnostem samotných žáků ovlivňovat vzdělávací proces prostřednictvím zakládání samosprávných orgánů a ak-tivně se podílet na životě školy. Ředitel školy se zabýval stanovisky samosprávných orgánů žáků ve 40,6 % hodnocených škol, pouze v případě 1,8 % žákovských samospráv se jejich stanovisky a vyjádřeními nezabýval. Zřízení těchto samosprávných orgánů dosud nevyužila více než polovina z inspektovaných škol (55,7 %), v 2,1 % škol tyto samosprávné orgány ne-vyvíjejí žádnou aktivní činnost, přestože byly zřízeny.Ve školním roce 2014/2015 se ČŠI účastnila 171 konkurzních řízení na ředitele základní školy (jednalo se o 60 samostatných základních škol, 110 sloučených s MŠ a 1 škola vzniklá sloučením ZŠ, MŠ a SŠ).Největší počet konkurzů na ředitele školy se konal v krajích Moravskoslezském a Středo-českém (v těchto krajích se jedná o dlouhodobý trend), v kraji Jihočeském a Jihomoravském, nejmenší naopak v kraji Karlovarském (pouze 4 konkurzní řízení).