V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 2 OBSAH Úvodní slovo ústředního školního inspektora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 1 Předškolní vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 1.1 Podmínky předškolního vzdělávání . 11 1.1.1 Školy a děti v předškolním vzdělávání �11 1.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v předškolním vzdělávání �12 1.1.3 Finanční podmínky v předškolním vzdělávání �13 1.1.4 Řízení školy v předškolním vzdělávání �14 1.1.5 Personální podmínky v předškolním vzdělávání �16 1.1.6 Systém školního poradenství a prevence rizikových jevů �18 1.2 Průběh předškolního vzdělávání. .19 1.2.1 Zajišťování rovných příležitostí ke vzdělávání �19 1.2.2 Realizované formy a vzdělávací metody �20 1.2.3 Podpora dětí se SVP a nadaných �22 1.2.4 Komunikace mezi účastníky vzdělávacího procesu �23 1.2.5 Podpora rozvoje schopností a dovedností dětí �24 1.2.6 Podpora rozvoje jazykové gramotnosti �24 1.2.7 Podpora rozvoje dalších gramotností �25 1.2.8 Příprava dětí na první ročník povinné školní docházky �26 1.2.9 Podpora výchovy ke zdraví zaměřená na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti dětí �27 1.3 Výsledky předškolního vzdělávání. .30 1.3.1 Celkové výsledky vzdělávání dětí �30 1.4 Závěry . 30 2 Základní vzdělávání. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 2.1 Podmínky základního vzdělávání . 33 2.1.1 Školy a žáci v základním vzdělávání �33 2.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v základním vzdělávání �35 2.1.3 Finanční podmínky v základním vzdělávání �37 2.1.4 Řízení školy v základním vzdělávání �38 2.1.5 Personální podmínky v základním vzdělávání �41 2.1.6 Systém školního poradenství a prevence rizikových jevů �44 2.2 Průběh základního vzdělávání. .46 2.2.1 Zajišťování rovných příležitostí ke vzdělávání �46 2.2.2 Realizované formy a vzdělávací metody �49 2.2.3 Podpora žáků se SVP a žáků nadaných �54 2.2.4 Komunikace mezi účastníky vzdělávacího procesu �56 2.2.5 Podpora rozvoje schopností a dovedností žáků �57 2.2.6 Podpora rozvoje ICT gramotnosti �58 2.2.7 Podpora rozvoje jazykové gramotnosti �59 2.2.8 Podpora rozvoje dalších gramotností �60 2.2.9 Adaptace a příprava žáků na první ročník povinné školní docházky �61 2.2.10 Vzdělávání dětí v přípravných třídách a přípravných stupních základních škol speciál-ních �62