T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 22 Graf 7 Souhrnné charakteristiky výuky (podíl hodin v %)2,3 3,9 12,5 4,8 14,1 8,1 39,8 53,2 47,7 56,5 45,3 41,9 34,4 35,5 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %srov. šk.vyl. lok.srov. šk.vyl. lok.Pozitivní atmosféra Kontextovost uciva ---+++– – charakteristika výuky nebyla naplněna/byla naplněna výrazně v negativní podobě/velmi negativní s ohledem na rozvoj kompe- tence k učení – charakteristika výuky byla naplněna nedostatečně/byla naplněna negativně/spíše negativní s ohledem na rozvoj kompetence k učení + charakteristika výuky byla naplněna ve zdařilé podobě/ /spíše pozitivní s ohledem na rozvoj kompetence k učení + + charakteristika výuky byla optimálně naplněna/ /velmi pozitivní s ohledem na rozvoj kompetence k učení Výuka propojená s kontextem je především zasazená do vztahů a souvislostí, ve kterých se žák aktuálně učí. Výuka dává žákovi smysl, je propojena s jeho životem a životem skupin, ve kterých funguje nebo bude fungovat. Ve většině hospitovaných hodin (91,9 %) byla kontex-tovost učiva naplněna pozitivně, z toho ve zdařilé podobě v 56,5 % hodin a optimálně v 35,5 % hodin. Mírné rozdíly ve srovnání se školami sloužícími jako norma byly zaznamenány v ne-gativním hodnocení (ve vyloučených lokalitách se vyskytlo v menší míře) a v souvislosti s tím v podílu zdařilé výuky, která byla mírně častější v hodinách ve vyloučených lokalitách.Pozitivní atmosféra je charakterizovaná zájmem a zapojením obou aktérů výuky – učitelů a žáků, respektem k jedincům, kteří se učí, zkoumají a hledají v oblasti učení. V hodinách převažovalo pozitivní naplnění této charakteristiky (v 85,2 %, z toho 41,9 % v optimální podobě). V tomto aspektu byly zjištěny rozdíly mezi hodinami ve školách ve vyloučených lokalitách a srovnávacích školách v míře negativního hodnocení (vyšší výskyt ve srovnáva-cích školách) a s tím související vyšší výskyt této charakteristiky ve zdařilé podobě u škol ve vyloučených lokalitách.Graf 8 Celkové hodnocení výuky z hlediska podpory rozvoje kompetence k učení (podíl hodin v %)7,0 3,2 23,4 16,1 39,8 59,7 29,7 21,0 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %srov. šk.vyl. lok.1 2 3 4 1 = nejhorší hodnocení, 4 = nejlepší hodnocení Celkově byly více než čtyři pětiny hodin hodnoceny kladně z hlediska podpory rozvoje kompetence k učení, z toho přibližně pětina dosáhla nejlepšího hodnocení. Oproti srovná-vacím školám byly hodiny ve vyloučených lokalitách hodnoceny výrazně častěji stupněm 3.