T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 19 V hodinách ve školách nacházejících se ve vyloučených lokalitách se „podpora výko-nu“ nevyskytla pouze v 1,6 % hodin (oproti necelé pětině hodin ve srovnávacích školách). Ve zdařilé podobě se zásahem na všechny žáky byla zaznamenána ve více než dvou pětinách hodin (ve srovnávacích školách byla pozorována v menší míře – 30,2 % hodin).Tabulka 17 Výskyt charakteristiky „žákovská volba“ (podíl hodin v %)Žákovská volba Vyl. lok.Srov. šk.Situace se nevyskytla 50,0 65,1 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 1,6 1,9 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 22,6 7,5 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků17,7 3,8 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků6,5 11,3 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků0,0 1,9 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 1,6 8,5 Následující situace podporuje kompetenci k učení tím, že dává žákům více prostoru pro rozhodování o směru, obsahu a způsobu učení. V situaci se mohou vyskytovat volby nejrůznějšího druhu: volba cílů pro celou třídu, nebo pro skupiny či jednotlivce, volba obsa-hu, volba výukové formy, metody, didaktických prostředků a hodnoticích činností.Tato situace byla zaznamenána pouze v polovině hodin (oproti třetině hodin ve srovná-vacích školách). Pokud se vyskytla, bylo to nejčastěji v ne zcela zdařilé podobě se zapojením více žáků nebo většiny žáků, případně zdařile, ale s dopadem pouze na jednoho žáka.Tabulka 18 Výskyt charakteristiky „práce s informačními zdroji“ (podíl hodin v %)Práce s informačními zdroji Vyl. lok.Srov. šk.Situace se nevyskytla 51,6 67,9 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 0,0 0,9 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 8,1 4,7 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků19,4 2,8 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků9,7 13,2 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků1,6 0,9 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 9,7 9,4 Tato situace podporuje kompetenci k učení tím, že se v ní vědomě pracuje s informačními zdroji orientujícími žáka k dalšímu učení. Jedná se např. o zdroje orientující žáka ve vlast-ním učení, k dalším informacím důležitým pro učení. Ve třídě se vytvářejí podmínky pro to, aby žáci samostatně získávali rozmanité informace (ze slovníků, encyklopedií apod.). Současně je posuzována kvalita těchto zdrojů.Vědomá „práce s informačními“ zdroji orientujícími žáka k dalšímu učení se společně s „žákovskou volbou“ vyskytla v hospitovaných hodinách nejméně často (přibližně v polovi-ně hodin). Pouze v necelé desetině hodin se vyskytla ve zdařilé podobě se zapojením všech žáků.