T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 17 ných hodin běžných škol – přibližně polovina byla na druhém stupni základní školy, polovi-na na nižším stupni víceletých gymnázií.Situace podporující Jako první jsou níže představeny výsledky osmi situací podporujících kompetenci k učení sledovaných v hospitovaných hodinách. Následující tabulky zobrazují výskyt sledovaných situací v kombinaci s počtem žáků, které daná situace zasáhla (položky mají stupňovitý cha-rakter, přičemž na posledním řádku je nejlépe hodnocená situace). Zásah žáků se zazna-menává v souhrnu za celou vyučovací jednotku, tedy možnost „zásah všech žáků“ může být vyplněna tehdy, pokud situace zasáhne najednou všechny žáky nebo i pokud zasáhne v jednu chvíli jen jednoho žáka, ale v průběhu výuky postupně všechny žáky. Čím více žáků je zapojeno, tím více je výuka inkluzivně zaměřena.Tabulka 13 Výskyt charakteristiky „zacílení výuky“ (podíl hodin v %)Zacílení výuky Vyl. lok.Srov. šk.Situace se nevyskytla 1,6 23,6 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 0,0 0,0 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 11,3 4,7 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků29,0 4,7 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků14,5 28,3 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků4,8 1,9 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 38,7 36,8 První ze sledovaných situací bylo „zacílení výuky“, tedy situace, kdy výuka podporuje kompetenci k učení nasměrováním na učební činnosti, zřetelným zacílením učebních čin-ností. Cíle výuky mohou být předkládány různými způsoby (přímým sdělením, formulo-váním problémové otázky nebo úlohy či vstupním úkolem). Cíle ale nemusejí být pouze předkládány, může jít také o to, aby se žáci s cíli učili sami vědomě pracovat. „Zacílení výuky“ se vyskytlo téměř ve všech hospitovaných hodinách ve vyloučených lo-kalitách, zatímco ve srovnávaných školách se tato situace v téměř čtvrtině hodin nevyskytla. Ve zdařilé podobě se zapojením všech žáků bylo pozorováno v necelých dvou pětinách ho-din ve vyloučených lokalitách.Tabulka 14 Výskyt charakteristiky „úkolové situace nižšího řádu“ (podíl hodin v %)Úkolové situace nižšího řádu Vyl. lok.Srov. šk.Situace se nevyskytla 1,6 8,5 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 3,2 0,9 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 11,3 7,5 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků33,9 4,7 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků4,8 14,2 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků0,0 5,7 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 45,2 58,5