T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 14 Tabulka 11 U následujících výroků o učitelích ve své škole uveď, nakolik s nimi souhlasíš (podíl žáků v %)Výrok Rozhodně ano Spíše ano Spíše ne Rozhodně ne Průměr* vyl. lok.Průměr* srov. šk.**Učitelé věří, že když se budu snažit, dostanu dobré známky.79,4 19,3 0,4 0,9 1,23 x Učitelé si přejí, abych po skončení školy dále studoval/a.67,7 27,0 2,7 2,7 1,40 x Když potřebuji pomoc, učitelé mi ji poskytnou.66,8 27,0 5,3 0,9 1,40 1,49 S většinou učitelů vycházím dobře.63,5 29,6 5,7 1,3 1,45 1,60 Většina učitelů se mnou jedná fér.58,9 32,1 6,3 2,7 1,53 1,63 Většině učitelů jde o mé dobro.56,2 36,3 6,6 0,9 1,52 1,62 Učitelé věří, že mi učení půjde.55,1 36,4 6,2 2,2 1,56 x Většina učitelů skutečně naslouchá tomu, co říkám.50,2 31,6 14,2 4,0 1,72 1,80 * Průměr na škále 1–4, kdy 1 znamená „rozhodně ano“ a 4 „rozhodně ne“, vyšší hodnota průměru tak značí vyšší míru nesouhlasu s danou položkou.** Projekt CLoSE Většina žáků (více než 90 %) vyjádřila souhlas s téměř všemi uvedenými položkami. Ten-to výsledek naznačuje převážně pozitivní smýšlení žáků o svých učitelích. Téměř pětina žáků je však přesvědčena, že většina učitelů skutečně nenaslouchá tomu, co žák říká. Názory žáků ve vyloučených lokalitách se téměř neliší od názorů žáků ze srovnávacích škol zapojených do projektu CLoSE. Tabulka 12 Jak často dochází v hodinách ve vaší třídě k následujícím situacím? (podíl žáků v %)Situace Nikdy nebo téměř nikdy V některých hodinách Ve většině hodin Každou hodinu Průměr* vyl. lok.Průměr* srov. šk.**Žáci neposlouchají, co učitel říká.14,3 65,2 14,8 5,7 2,12 2,30 Ve třídě je hluk nebo nepořádek.20,2 51,8 18,9 9,2 2,17 2,09 Učitel musí dlouho čekat, než se žáci utiší.27,6 42,2 15,6 14,7 2,17 2,00 Žáci nedokáží dobře pracovat.45,1 40,7 10,2 4,0 1,73 1,83 Žáci začínají pracovat až dlouho po začátku hodiny.42,3 40,5 12,3 4,8 1,80 1,88 * Průměr na škále 1–4, kdy 1 znamená „nikdy nebo téměř nikdy“ a 4 „každou hodinu“, vyšší hodnota průměru tak značí vyšší míru výskytu daného jevu.** PISA 2012 Podle výpovědí více než dvou pětin žáků ve vyloučených lokalitách nikdy nebo téměř nikdy nedochází v hodinách k tomu, že by žáci začali pracovat až dlouho po začátku hodiny nebo by nedokázali pracovat dobře. Tato situace nastává každou hodinu pouze podle 4,8 %, resp. 4,0 % žáků. Podle 85,7 % žáků dochází někdy7 k tomu, že žáci neposlouchají, co učitel říká, v největší míře se tak děje pouze v některých hodinách (podle 65,2 % žáků). V průměru se podle žáků nejčastěji vyskytuje situace, že je ve třídě hluk a nepořádek a že učitel musí dlouho čekat, než se žáci utiší. Obě tyto situace se vyskytují častěji podle žáků ve vyloučených lokalitách ve srovnání se žáky zapojenými do šetření PISA 2012. Naopak menší podíl žáků ve vyloučených lokalitách uváděl, že ve většině hodin nebo každou hodinu žáci neposlouchají, co učitel říká. Celkově 7 Někdy = v některých hodinách + ve většině hodin + každou hodinu.