T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 11 Tabulka 6 Spolupráce s rodinou (podíl učitelů v %)Oblasti Vyl. lok.Srov. šk.Být v kontaktu s těmito rodinami.52,6 47,5 Budovat vzájemnou důvěru a kooperativní, partnerský vztah s rodiči dětí.52,6 52,5 Vytvářet příležitosti na podporu spolupráce a partnerství s rodiči sociokulturně znevýhodněných dětí.34,3 27,1 Vytvářet prostor na rozhovory s rodiči sociokulturně znevýhodněných dětí, realizovat vzájemná setkání a neformální rozhovory o jejich dítěti.29,9 27,7 Organizovat setkání s rodiči za účelem individuální podpory a rozvoje dítěte.29,9 31,1 Zprostředkovávat rodinám těchto dětí informace o podpůrných programech, výcvicích a kurzech v oblasti výchovy, zdraví, výživy apod.25,5 33,3 Poskytovat těmto rodičům informace o požadavcích na domácí přípravu jejich dětí z oblasti psychologie učení.21,2 22,6 Poskytovat rodičům možnosti individuálních konzultací.18,2 31,6 Vytvářet a organizovat dobrovolné programy pomoci pro členy komunity a jejich děti.10,2 7,3 Posilňovat kompetence rodičů.10,2 6,8 Poskytovat písemné informace o sociokulturně znevýhodněném dítěti.5,1 6,2 Jiné 3,6 2,8 Kooperovat s rodiči a členy komunity při tvorbě ŠVP.0,7 1,7 Učitelé by nejvíce potřebovali v souvislosti se zkvalitňováním spolupráce s rodinou a ko-munitou sociokulturně znevýhodněných dětí být v kontaktu s těmito rodinami a budovat vzájemnou důvěru a kooperativní, partnerský vztah s rodiči žáků. Tyto oblasti uvedla při-bližně polovina učitelů. Mezi odpověďmi učitelů ve vyloučených lokalitách a srovnávacích školách nebyly nalezeny významné rozdíly. Pouze v jedné oblasti byl zaznamenán větší roz-díl – nižší podíl učitelů ve vyloučených lokalitách oproti srovnávacím školám by potřeboval poskytovat rodičům možnosti individuálních konzultací.Tabulka 7 Učební prostředí (podíl učitelů v %)Způsobilosti Vyl. lok.Srov. šk.Podporovat pozitivní vztahy mezi sociokulturně znevýhodněnými žáky a učitelem a stejně tak mezi žáky navzájem.64,5 73,6 Vytvářet příležitosti k rozvoji komunikačních kompetencí sociokulturně znevýhodněných žáků.55,8 52,8 Pomáhat sociokulturně znevýhodněným žákům porozumět, jak mohou stereotypy a předsudky ovlivňovat jejich postoje a názory.50,7 47,2 Využívat učební materiály a pomůcky, které jsou adekvátní věku a schopnostem sociokulturně znevýhodněných žáků.48,6 50,0 Využívat materiály a pomůcky z reálného života sociokulturně znevýhodněných žáků.26,8 14,6 Respektovat kulturu, tradice, jazyk a kulturní identitu sociokulturně znevýhodněných žáků.23,2 31,5 Oceňovat a respektovat různorodé názory sociokulturně znevýhodněných žáků.18,1 20,8 Poskytovat sociokulturně znevýhodněným žákům učební materiály a pomůcky, které odrážejí jejich kulturu a tradice.8,7 7,9 Z hlediska učebního prostředí by učitelé nejvíce potřebovali rozvíjet schopnosti, jak pod-porovat pozitivní vztahy mezi sociokulturně znevýhodněnými žáky a učitelem a stejně tak mezi žáky navzájem. Často by také uvítali způsobilost, jak vytvářet příležitosti k rozvoji ko-munikačních kompetencí sociokulturně znevýhodněných žáků, způsobilost pomáhat socio-