T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 10 Tabulka 5 Vyjádřete prosím míru svého souhlasu u následujících výrokůVýrok Typ školy Rozhodně ano Spíše ano Spíše ne Rozhodně ne Nevím Každý žák, nezávisle na svém nadání, může být dobrým žákem, pokud se snaží a je cíleně podporován.vyl. lok.43,8 43,2 9,3 3,1 0,6 srov. šk.37,3 55,0 6,7 0,0 1,0 Učitelé nejsou často schopni poskytnout rodičům znevýhodněných dětí užitečné rady, jak by mohli pomoci svým dětem v učení.vyl. lok.6,2 6,2 29,8 55,3 2,5 srov. šk.3,8 12,0 44,0 38,3 1,9 Učitelé občas hovoří s rodiči povýšeným tónem a chovají se vůči nim nadřazeně.vyl. lok.1,9 1,9 24,4 69,4 2,5 srov. šk.0,5 2,4 25,8 68,9 2,4 Učitelé a rodiče žáků se často neshodnou na tom, jaký nejlepší přístup je vhodné u dítěte zvolit.vyl. lok.1,9 26,7 57,1 10,6 3,7 srov. šk.1,0 24,6 61,4 10,1 2,9 Škola velmi často neposkytuje rodičům řadu významných informací, které by rodiče měli vědět.vyl. lok.2,5 3,1 13,2 80,5 0,6 srov. šk.1,9 3,9 24,2 69,6 0,5 Rodiče žáků se málo zajímají o školní výsledky a vzdělávání svých dětí.vyl. lok.39,8 44,7 11,2 3,1 1,2 srov. šk.11,1 42,3 40,4 4,8 1,4 Učitelé zpravidla rodiče příliš nepovzbuzují ve snaze o překonávání různých těžkostí jejich dítěte ve škole.vyl. lok.1,2 9,3 35,4 52,8 1,2 srov. šk.1,0 11,6 38,2 45,9 3,4 Rodiče žáků často trpí pocitem, že ve škole nejsou vítáni a že nemají co mluvit do aktivit, které ve škole probíhají.vyl. lok.0,6 3,1 20,1 63,5 12,6 srov. šk.0,0 5,3 29,0 56,0 9,7 Ve škole není příliš mnoho příležitostí, které by umožňovaly rodičům žáků, aby se více zapojili do školních aktivit.vyl. lok.1,9 16,3 33,1 42,5 6,3 srov. šk.2,0 14,6 35,6 45,4 2,4 Rodiče velmi často nejsou schopni svým dětem pomoci ani s domácími úkoly.vyl. lok.35,2 46,3 12,3 3,1 3,1 srov. šk.11,1 39,9 38,9 6,7 3,4 Potřeby učitelůV následující části měli učitelé označit způsobilosti, které by potřebovali rozvíjet v souvis-losti se vzděláváním žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, a to ve čtyřech oblas-tech: spolupráce s rodinou, učební prostředí, plánování a hodnocení a vyučovací strategie. V každé z těchto oblastí měli označit pouze tři způsobilosti/oblasti.