T E MAT I C K Á Z P R ÁVA KO N T R O L A V E ŠKO L S K ÝC H P O R A D E N S K ÝC H Z A ŘÍ Z E N Í C H Z AM ĚŘE N Á N A U D ĚLOVÁ N Í O D B O R N ÝC H P O S U D K Ů P R O P ŘI Z N Á N Í U Z P ŮS O B E N Í P O D M Í N E K P R O KO N Á N Í MAT U R I T N Í Z KO U ŠK Y V E ŠKO L N Í M R O C E 2 0 1 4 /2 0 1 5 4 2 Hlavní zjištění 2.1 Zjišťovací část Česká školní inspekce zjišťovala ve školských poradenských zařízeních celkový počet vyšetření za účelem vydání posudků pro PUP MZ vydaných žákům posledního ročníku středních škol (dále „SŠ“) a také počet těchto posudků.Pro maturitní zkoušku ve školním roce 2014/2015 bylo provedeno v kontrolovaných zaří-zeních 4 920 vyšetření za účelem vydání posudků pro PUP MZ žákům posledního ročníku SŠ, což bylo průměrně necelých 61 vyšetření na jedno pracoviště. Celkem bylo žákům po-sledního ročníku SŠ vydáno 4 561 posudků pro PUP MZ (pouze SPUO 1), jde tedy průměr-ně o necelých 56 posudků na jedno pracoviště. V naprosté většině byly posudky pro PUP MZ vydávány v PPP a sloučených PPP a SPC (97 %). Počty vydaných posudků je třeba také posuzovat i z hlediska celkového počtu žáků konajících maturitní zkoušku. V jarním zku-šebním období 2015 bylo k maturitní zkoušce přihlášeno cca 74 700 žáků a konalo ji přes 65 000 žáků.Pro srovnání lze uvést, že v předchozím školním roce 2013/2014 vydala ŠPZ za celý rok celkem 3 435 posudků pro PUP MZ (ve většině případů šlo o SPUO-1, v uvedeném čísle jsou však zahrnuty také posudky pro SPUO-2, kterých je ovšem minimum). V oblasti vydávání posudků pro PUP MZ je tedy patrná vzrůstající tendence, což může naznačovat potenciál-ní problémy v rámci obsahu a relevance vydávaných posudků. Tento druh posouzení však není v kompetenci České školní inspekce, a je tedy třeba, aby se touto hypotézou podrobněji zabýval Národní ústav pro vzdělávání. Žáci, kterým byl vydán posudek pro PUP MZ v posledním ročníku SŠ, neřešili své zdravotní postižení/znevýhodnění v průběhu studia, jak by bylo optimální, ale až v zá-věrečném ročníku studia v souvislosti s možnými úlevami při maturitní zkoušce. Celkem 7,3 % žáků posledního ročníku SŠ, kteří byli vyšetřeni za účelem vydání posudku k PUP MZ, pak tento posudek nezískalo.Podle výpovědí ředitelů ŠPZ je přibližně v devíti desetinách těchto zařízení problematika vydávání posudků pro PUP projednávána na poradách, ve stejném podílu zařízení jeho ře-ditel vydávání posudků pro PUP kontroluje. Ředitelé přijímají opatření na základě výsledků kontroly vydávání posudků v 15,9 % zařízení, opatření nepřijímají v 8,7 % a v 75,4 % zařízení nebylo potřeba na základě provedené kontroly opatření přijímat.Tabulka 1 Obsah posudků pro PUP (podíl ŠPZ v %)Položky Podíl Posudky obsahují údaje o zařazení žáka do příslušné kategorie a typu a míry vzdělávacích potřeb 100,0 Posudky obsahují výčet kompenzačních pomůcek, specifikaci případné asistence nebo tlumočnické potřeby 94,0 Posudky obsahují popis úprav hodnocení písemného nebo ústního projevu žáka 92,8 Ve všech kontrolovaných zařízeních bylo zjištěno, že posudky obsahují údaje o zařazení žáka do příslušné kategorie a typu a míru vzdělávacích potřeb. V naprosté většině zařízení obsahují posudky výčet kompenzačních pomůcek, specifikaci případné asistence nebo tlu-močnické potřeby (94 %) a popis úprav hodnocení písemného nebo ústního projevu žáka (92,8 %).