T E MAT I C K Á Z P R ÁVA KO N T R O L A V E ŠKO L S K ÝC H P O R A D E N S K ÝC H Z A ŘÍ Z E N Í C H Z AM ĚŘE N Á N A U D ĚLOVÁ N Í O D B O R N ÝC H P O S U D K Ů P R O P ŘI Z N Á N Í U Z P ŮS O B E N Í P O D M Í N E K P R O KO N Á N Í MAT U R I T N Í Z KO U ŠK Y V E ŠKO L N Í M R O C E 2 0 1 4 /2 0 1 5 3 ÚVOD Česká školní inspekce realizovala v termínu od 18. června do 22. srpna 2015 in-spekční činnost ve školských poradenských zařízeních (dále „ŠPZ“), tedy v pedagogicko-psychologických poradnách (dále „PPP“) a speciálně pedagogických cent-rech (dále „SPC“).Předmětem inspekční činnosti bylo získání informací o udělování odborných posudků žákům se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním pro přiznání uzpůso-bení podmínek pro konání maturitní zkoušky (dále „PUP MZ“) ve školním roce 2014/2015 za podmínek odpovídajících jejich vzdělávacím potřebám. Šetření se týkalo výhradně od-borných posudků SPUO-1, které jsou přiznávány žákům se specifickými poruchami učení 1. stupně. Vzhledem k nárůstu těchto posudků v posledních letech a vzhledem k tomu, že část žáků před vystavením posudku ze strany ŠPZ nebyla dlouhodobými klienty těchto pora-denských zařízení, vyvstalo podezření, že institut posudků SPUO-1 může být některými žáky zneužíván (uzpůsobení MZ v oblasti SPUO-1 spočívá v navýšení časové dotace na písemnou zkoušku a na přípravu k ústní zkoušce o 25 % a v možnosti využít kompenzační pomůcky).Dle přílohy č. 2 k vyhlášce č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších úprav jsou žáci s daným typem postižení popisováni takto: Skupina 1 (SPUO-1) – žáci se specifickou poruchou učení (konkrétně se jedná o dyslexii, dysgrafii, dysortografii či jejich kombinace), žáci s dyspraxií, žáci s narušenou komunikační schopností (např. dyslalie, balbuties, breptavost, dysartie), žáci, kteří nemohou pro-dukovat řeč po zvukové stránce (sluchová percepce a psaní nejsou znemožněny, ani omezeny), žáci dlouhodobě nemocní a/nebo žáci s lehčími zdravotními poruchami popsanými v doporučení školského poradenského zařízení (poruchy pozornosti, projevy hyperaktivity, hypoaktivity, impul-zivity apod.). Žáci mají obtíže se čtením běžného textu (bez úprav) a se psaním (jak po fyzické, tak po jazykové stránce); pracují se zkušební dokumentací bez úprav (po formální ani obsahové stránce se neliší od zkušební dokumentace pro žáky běžné populace). Dále byla předmětem inspekční činnosti kontrola dodržování § 20 odst. 4 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách ma-turitní zkouškou, ve znění pozdějších úprav při vystavování odborných posudků žákům s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky podle přílohy č. 2, bodu 5 písm. a) skupiny 1 (SPUO-1), plnění povinností ředitele školského poradenského zaříze-ní dle ustanovení § 164 odst. 1 školského zákona, dodržování § 1 odst. 3 a 5, § 4 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů a dodržování § 6 odst. 8, § 9 odst. 3 a vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů. Výstupem z provedených kontrol byl vždy protokol o kontrole, souhrnné výstupy prezen-tuje tato tematická zpráva.1 Vzorek škol Ve školním roce 2014/2015 působilo v České republice celkem 151 ŠPZ (40 PPP, 107 SPC a 4 sloučená zařízení PPP a SPC). Během sledovaného období byla inspekční činnost provedena v 69 ŠPZ (37 PPP, 29 SPC, 3 sloučená zařízení PPP a SPC), která byla vybrána na základě návrhů Centra pro zjišťová-ní výsledků vzdělávání. V těchto zařízeních byla kontrolována všechna pracoviště, tedy jak kmenová, tak detašovaná, která fungují zejména u PPP. Z PPP se v posledních letech stala často krajská zařízení s jedním ředitelstvím, ovšem se zachováním původní sítě pracovišť tak, aby byla zajištěna dostupnost pro klienty.