T E MAT I C K Á Z P R ÁVA V Z D ĚL ÁVÁ N Í D ĚT Í A ŽÁ K Ů S O D L I ŠN ÝM MAT E ŘS K ÝM J A Z Y K E M 28 Tabulka 31 Způsob zajištění jazykové podpory Forma podpory Podíl škol (v %)Individuální nebo skupinové doučování češtiny 58,2 Individuální podpora pedagoga (např. formou individuálního vzdělávacího plánu)56,4 Jiným způsobem 20,0 Kurz/doučování z češtiny jako příprava na maturitní zkoušku z českého jazyka a literatury 13,9 Přípravným kurzem češtiny před vstupem na střední školu/v prvních měsících 1. ročníku 12,7 Středoškolští žáci s odlišným mateřským jazykem se nejčastěji účastní individuálního nebo skupinového doučování češtiny (58,2 %) a jsou individuálně podporováni pedagogem ve výuce (56,4 %). V pětině škol je jazyková podpora zajištěna jiným způsobem, jde převážně o jazykové kurzy, programy a konzultace s pedagogem. V menší míře je zajištěn kurz nebo doučování češtiny jako příprava na maturitní zkoušku z českého jazyka a literatury (13,9 %) a přípravný kurz češtiny před vstupem na střední školu nebo na začátku 1. ročníku (12,7 %).Zanedbatelný podíl žáků s odlišným mateřským jazykem (1,1 %) je vzděláván podle in-dividuálního vzdělávacího plánu nebo má od školského poradenského zařízení doporučenu integraci. Přiznané uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky má také minimální podíl žáků s odlišným mateřským jazykem (1,6 %).Ředitelé středních škol byli dále dotázáni, co by potřebovali k tomu, aby byla poskytovaná podpora a výuka žáků s odlišným mateřským jazykem jako celek kvalitnější.Tabulka 32 Potřeby pro kvalitnější podporu a výuku žáků s odlišným mateřským jazykem Oblasti Podíl škol (v %)Dostatek finančních prostředků53,2 Státem jasně definovaný způsob podpory 51,6 Výukové materiály pro žáky 40,9 Metodická podpora při vzdělávání a začleňování žáků31,7 Větší kapacita pedagogů na individualizaci (méně žáků ve třídě, asistent pedagoga)26,2 Vzdělávací obsah češtiny jako druhého jazyka (návod pro pedagogy při výuce češtiny)23,2 Další vzdělávání pedagogických pracovníků v této oblasti 20,7 Dostupná jazyková příprava 16,4 Jiné – jaké 1,9 Pro kvalitnější podporu a výuku žáků s odlišným mateřským jazykem by ředitelé škol nejčastěji potřebovali dostatek finančních prostředků (53,2 %) a jasně definovaný způsob podpory ze strany státu (51,6 %). Výukové materiály pro žáky zmínilo 40,9 % ředitelů. Ne-celá třetina ředitelů uvedla metodickou podporu při vzdělávání a začleňování žáků. Méně často byla zmiňována větší kapacita pedagogů na individualizaci (26,2 %), vzdělávací obsah češtiny jako druhého jazyka (23,2 %), další vzdělávání pedagogů v této oblasti (20,7 %) a do-stupná jazyková příprava (16,4 %).V oblasti financování bylo zjištěno, že většina škol nemá žádné další prostředky na pod-poru žáků s odlišným mateřským jazykem. Rozvojové nebo dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy využilo 11,8 % škol a podporu z evropských zdrojů pouze 4,4 % škol. Přibližně pětina škol financovala žáky s odlišným mateřským jazykem z jiných zdrojů (vlastní zdroje školy, školné a finanční prostředky od rodičů).