T E MAT I C K Á Z P R ÁVA V Z D ĚL ÁVÁ N Í D ĚT Í A ŽÁ K Ů S O D L I ŠN ÝM MAT E ŘS K ÝM J A Z Y K E M 27 3 Střední vzdělávání 3.1 Výsledky inspekčního elektronického zjišťování ve středním vzdělávání Do inspekčního elektronického zjišťování na téma vzdělávání žáků s odlišným mateř-ským jazykem bylo zapojeno 1 199 středních škol zapsaných ve školském rejstříku.Ve školním roce 2014/2015 se podle poskytnutých informací vzdělávalo v těchto střed-ních školách 9 234 žáků s odlišným mateřským jazykem, z toho 7 227 žáků-cizinců (78,3 %) a 2 007 žáků z České republiky, pro které je čeština druhým jazykem, nikoliv jazykem ma-teřským (21,7 %). Žáci s odlišným mateřským jazykem tvořili v těchto školách 2,4 % z cel-kového počtu žáků. Necelé tři čtvrtiny žáků s odlišným mateřským jazykem se vzdělávaly ve škole prvním až třetím rokem (podrobněji viz tabulka č. 30).Tabulka 30 Počet žáků s odlišným mateřským jazykem ve středním vzdělávání Žáci s odlišným mateřským jazykem Žáci s cizí státní příslušností Žáci z ČR, pro které je čeština druhým jazykem, nikoliv jazykem mateřským Žáci s odlišným mateřským jazykem celkem Počet Podíl Počet Podíl Počet Podíl Celkem 7 227 78,3 2007 21,7 9 234 100,0 Z toho 1. rokem 2106 29,1 448 22,3 2554 27,7 Z toho 2. rokem 1667 23,1 407 20,3 2074 22,5 Z toho 3. rokem 1771 24,5 450 22,4 2221 24,1 Z toho jiným rokem 1683 23,3 702 35,0 2385 25,8 Alespoň jednoho žáka s odlišným mateřským jazykem uvedlo přibližně 70 % středních škol. Pouze tyto školy mohly následně odpovídat na další otázky.Z celkového počtu žáků s odlišným mateřským jazykem ve středních školách potřebuje podle ředitelů jazykovou podporu 7,5 % žáků a tuto podporu dostává 6,3 % z nich. Ředitelé škol také často uváděli, že většina žáků s odlišným mateřským jazykem podporu nepotře-buje. Důvodem bývá zpravidla skutečnost, že jde o žáky slovanského původu, kteří nemají s češtinou potíže, nebo o žáky, kteří se český jazyk naučili ještě před vstupem na střední ško-lu. Jde však spíše o subjektivní posouzení situace řediteli škol, které není podloženo zjišťo-váním jazykové úrovně žáků s odlišným mateřským jazykem. Naopak se v praxi ukazuje, že mnoho žáků s odlišným mateřským jazykem má i na střední škole s českým jazykem potíže, a to včetně žáků slovanského původu, kteří mají specifické potíže zejména s pravopisem. Uvedený poměr žáků, kteří podle ředitelů škol podporu potřebují, je tedy pravděpodobně mnohem vyšší (dílčí poznatky přineslo i dotazníkové šetření obecně prospěšné společnosti META z roku 2013, které ukázalo, že žáci s odlišným mateřským jazykem selhávali u matu-ritní zkoušky z češtiny ve větším poměru než rodilí mluvčí a že mnoho z nich nebylo k ma-turitní zkoušce vůbec připuštěno z obavy, že by zkoušku nezvládli).Jakým způsobem je jazyková podpora ve škole zajištěna, zobrazuje tabulka č. 31.