T E MAT I C K Á Z P R ÁVA V Z D ĚL ÁVÁ N Í D ĚT Í A ŽÁ K Ů S O D L I ŠN ÝM MAT E ŘS K ÝM J A Z Y K E M 5 Tabulka 2 Způsob zajištění jazykové podpory Forma podpory Podíl škol v %Individuální podpora pedagoga (např. formou individuálního vzdělávacího plánu nebo vyrovnávacího plánu)60,3 Hodiny/kurz češtiny v době běžných vzdělávacích činností v MŠ25,0 Individuální nebo skupinové doučování češtiny mimo hlavní vzdělávací činnosti v MŠ23,9 Jiným způsobem 11,6 Asistent pedagoga v době výuky 10,1 Česká školní inspekce dále zjišťovala, co by ředitelé potřebovali k tomu, aby byla poskyto-vaná podpora a výuka dětí s odlišným mateřským jazykem jako celek kvalitnější. Výsledky jsou shrnuty v tabulce č. 3.Tabulka 3 Potřeby pro kvalitnější podporu a výuku dětí s odlišným mateřským jazykem Oblasti Podíl škol v %Větší kapacita pedagogů na individualizaci (méně dětí ve třídě, asistent pedagoga)58,6 Výukové materiály pro děti 46,5 Metodická podpora při vzdělávání a začleňování dětí 42,9 Státem jasně definovaný způsob podpory 41,3 Dostatek finančních prostředků39,4 Další vzdělávání pedagogických pracovníků v této oblasti 30,9 Vzdělávací obsah češtiny jako druhého jazyka (návod pro pedagogy při výuce češtiny)14,0 Dostupná jazyková příprava 12,5 Jiné 2,9 Nejčastěji ředitelé škol uváděli, že by uvítali větší prostor pro individualizaci výuky (např. méně dětí ve třídě, asistent pedagoga apod.). Přibližně dvě pětiny škol by pro děti s odlišným mateřským jazykem potřebovaly výukové materiály, metodickou podporu při vzdělávání a začleňování dětí, státem jasně definovaný způsob podpory a dostatek finanč-ních prostředků. Necelá třetina ředitelů pak jmenovala také potřebu dalšího vzdělávání pe-dagogických pracovníků v této oblasti.Česká školní inspekce dále zjišťovala, z jakých zdrojů školy vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem financují. Na zvýšenou podporu dětí s odlišným mateřským jazykem totiž mohou školy žádat o rozvojové nebo dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.1 Tuto možnost uvedlo pouze 12,3 % dotazovaných. Jako nejčastější jiný zdroj ředitelé mateřských škol zmiňovali vlastní rozpočet školy, sponzorské dary a finanční pod-poru rodičů.1 Školy využívají např. dotační program Podpora aktivit v oblasti integrace cizinců na území ČR v roce 2014 a Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání.