T E MAT I C K Á Z P R ÁVA IN F O R MAC E K P I LOT N Í M U O V ĚŘOVÁ N Í O R G A N I Z AC E P ŘI J Í MAC Í H O ŘÍ Z E N Í D O O B O R Ů V Z D ĚL Á N Í S MAT U R I T N Í Z KO U ŠKO U S V Y U ŽI T Í M C E N T R Á L N Ě Z A DÁVA N ÝC H J E D N OT N ÝC H T E S T Ů3 ÚVOD Ve dnech 15. dubna 2015, 16. dubna 2015 a 14. května 2015 bylo provedeno pilotní ově-řování organizace přijímacího řízení do oborů vzdělání s maturitní zkouškou s využitím centrálně zadávaných jednotných testů (dále „pilotní ověřování“). Česká školní inspekce toto pilotní ověřování v souladu s § 174 odst. 2 písm. a) školského zákona a s ohledem na své zákonné zmocnění získávat a analyzovat informace o vzdělávání monitorovala a zaměřovala se přitom zejména na jeho organizaci a průběh. Oblasti, na něž Česká školní inspekce orien-tovala svou pozornost, vzešly z dohody s Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání, které celý proces organizačně, věcně i administrativně koordinovalo.1 Vzorek škol Pilotního ověřování se zúčastnilo celkem 630 středních škol, přičemž Česká školní in-spekce v uvedeném období navštívila celkem 169 středních škol, ve kterých bylo v rámci pilotního ověřování provedeno 179 přijímacích zkoušek (v 10 školách byly jednotné testy uplatněny ve dvou přijímacích zkouškách). Nejčastěji se inspekční pracovníci účastnili pilotního ověřování přijímacích zkoušek do čtyřletých oborů (57,5 %), dále pak do osmiletých oborů (34,6 %) a šestiletých oborů (7,8 %). Pilotní ověřování probíhalo v řádném i náhradním termínu, Česká školní inspekce monitorovala zejména řádný termín (97,2 %).2 Pilotní ověřování Pilotní ověřování zahrnovalo použití jednotných testů z českého jazyka a literatury a z ma-tematiky. Česká školní inspekce se zaměřila na oblasti organizace zkoušek, rozbalování zkušební dokumentace, personální zabezpečení, začátek zkoušek, administraci zkoušek, průběh zkoušek, použití povolených, případně nepovolených pomůcek, navýšení času, výběr dokumentace a na předání výstupů k digitalizaci.Při pilotním ověřování přijímacího řízení středního vzdělávání s maturitní zkouškou byly zjištěny dílčí nedostatky ve 14 školách, tj. v 8,3 % z počtu navštívených škol.Graf 1 Nedostatky zjištěné v rámci pilotního ověřování (podíl škol v %)8,3 91,7 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ano ne Celkem bylo zjištěno 18 dílčích nedostatků, z toho 7 v rámci zkoušky z českého jazyka literatury a 11 v rámci zkoušky z matematiky. Ve zkoušce z českého jazyka a literatury byly shledány:• 4 nedostatky v administraci zkoušky – překročení časového limitu určeného k admi-nistraci zkoušky (pro věkovou kategorii uchazečů o studium osmiletého oboru vícele-tých gymnázií by byl vhodnější delší čas na administraci),