T E MAT I C K Á Z P R ÁVA P R O B L E MAT I K A P É ČE P O S K Y TOVA N É V P P P A S P C ŽÁ K ŮM S L M P A P R O B L E MAT I K A A S I S T E N T Ů P E DAG O G A 15 Tabulka 25 Charakter obtíží klientů, pro které byl doporučen asistent pedagoga ve školním roce 2013/2014 Charakter obtíží PPP SPC Celkem Počet Podíl Počet Podíl Počet Podíl Kombinované postižení 7 18,9 56 55,4 63 45,7 Vady řeči, komunikační obtíže 9 24,3 46 45,5 55 39,9 Poruchy chování a učení 26 70,3 20 19,8 46 33,3 ADHD 24 64,9 19 18,8 43 31,2 Autismus, PAS – poruchy autistického spektra 8 21,6 33 32,7 41 29,7 Mentální postižení 4 10,8 36 35,6 40 29,0 Tělesné postižení 3 8,1 32 31,7 35 25,4 Smyslové postižení – zrakové, sluchové 0 0,0 27 26,7 27 19,6 LMP 4 10,8 8 7,9 12 8,7 Neznalost jazyka, bilingvní prostředí 0 0,0 2 2,0 2 1,4 Do hodnocení byly zahrnuty odpovědi respondentů, kteří uvedli alespoň jednoho klienta, kterému byl ve školním roce 2013/2014 doporučen asistent pedagoga. Celkem 138 ŠPZ do-poručilo alespoň jednomu klientovi asistenta pedagoga.Nejčastějším důvodem pro doporučení asistenta pedagoga bylo kombinované postižení (souběžné postižení více vadami), které uvedlo 45,7 % zařízení. Dalšími častými důvody byly vady řeči a komunikační obtíže (39,9 %), poruchy chování a učení (33,3 %), ADHD (31,2 %) a poruchy autistického spektra (29,7 %). Ředitelé ŠPZ také často uváděli mentální postižení bez bližší specifikace (29 %) a tělesné postižení (25,4 %). Téměř pětina responden-tů označila za důvod doporučení asistenta pedagoga smyslové postižení. Lehké mentální postižení uvedlo 8,7 % ředitelů.1 Ředitelé pedagogicko-psychologických poraden častěji uvedli poruchy chování a učení a ADHD. Naproti tomu ředitelé speciálně pedagogických center ve větší míře uvedli kombi-nované, mentální, tělesné a smyslové postižení, poruchy řeči a poruchy autistického spektra.Závěry Vzhledem k tomu, že v obou porovnávaných školních rocích byly zjišťovány některé shodné údaje, je možné učinit meziroční srovnání. Tabulka 26 Nově diagnostikovaní klienti s LMP – meziroční srovnání Nově diagnostikovaní klienti 2012/2013 2012/2013 2013/2014 Rozdíl (v %)Nově připsána diagnóza (počet)4 044 3 921 - 3,0 Předáno do hlavní péče jiného ŠPZ 17,0 16,5 - 0,5 Doporučení vzdělávacího programu 2012/2013 2013/2014 Rozdíl (v %)Vzdělávání podle přílohy RVP ZV upravující vzdělávání žáků s LMP 80,4 82,2 + 1,8 Vzdělávání podle RVP ZV 15,1 13,6 - 1,5 Vzdělávání podle RVP ZŠS nebo jiná varianta vzdělávacího programu 4,5 4,2 - 0,3 Zařazení klienta 2012/2013 2013/2014 Rozdíl (v %)Individuální integrace na běžné ZŠ25,9 28,6 + 2,7 Vzdělávání ve škole/třídě pro žáky se SVP 74,1 71,4 - 2,7 1 Součty podílů přesahují 100 %, protože respondenti uváděli zpravidla více obtíží klientů, pro které byl doporučen asistent pedagoga.