T E MAT I C K Á Z P R ÁVA P R O B L E MAT I K A P É ČE P O S K Y TOVA N É V P P P A S P C ŽÁ K ŮM S L M P A P R O B L E MAT I K A A S I S T E N T Ů P E DAG O G A 12 Tabulka 19 Obvyklé důvody, ze kterých jsou doporučeny změny v zařazení ve smyslu předchozích otázek Doporučení PPP SPC Celkem Počet Podíl Počet Podíl Počet Podíl Školní neúspěšnost 7 38,9 35 53,0 42 50,0 Jiné 6 33,3 18 27,3 24 28,6 Přání rodičů4 22,2 15 22,7 19 22,6 Zdravotní stav (i jeho změna)5 27,8 14 21,2 19 22,6 Změny v podmínkách vzdělávání 3 16,7 8 12,1 11 13,1 Nízký intelekt 2 11,1 7 10,6 9 10,7 Vyšetření 0 0,0 9 13,6 9 10,7 Klima třídy nevyhovuje, špatná integrace do kolektivu 1 5,6 7 10,6 8 9,5 Dostupnost školy 2 11,1 5 7,6 7 8,3 Informace od rodičů, učitelů1 5,6 5 7,6 6 7,1 Asistent pedagoga 1 5,6 4 6,1 5 6,0 Celkem 18 100,0*66 100,0*84 100,0** Součet v jednotlivých řádcích nedává 100 % z důvodu možnosti uvést více odpovědí současně.Nejčastěji zmiňovaným důvodem, proč došlo ke změně vzdělávacího programu (např. v si-tuaci, kdy klientovi již nebyla doporučena individuální integrace v běžné základní škole), byla jejich neúspěšnost ve škole. Více než polovina (53 %) všech SPC a 38,9 % všech PPP uvedlo, že tito žáci měli nedostatečné školní výsledky v učivu základní školy. Kvůli zdravot-nímu stavu vydávala doporučení ke změně vzdělávacího programu více než pětina zařízení (22,6 %). V této kategorii je zahrnutý jak stávající špatný zdravotní stav žáka, kvůli kterému nemohl navštěvovat běžnou základní školu, tak možnost zhoršení psychického i zdravot-ního stavu, kdy se u některých žáků mohly objevit psychosomatické obtíže plynoucí z jeho neúspěchů ve škole a přílišné náročnosti učiva. Stejný podíl školských zařízení doporučoval přeřazení i z důvodu přání rodičů nebo zákonných zástupců. Více než desetina (13,1 %) zařízení taktéž doporučovala přeřazení z důvodu změn v pod-mínkách vzdělávání. Ať už se jednalo o změnu situace ve stávající základní škole, kdy na-příklad u žáků na druhém stupni škola neviděla problém v jejich dojíždění do vzdálenější školy, a ztratila tak motivaci pro individuální integraci, nebo se ukázalo, že základní škola praktická dokáže pro klienta s LMP nastavit vhodnější podmínky a poskytovat více podpůr-ných opatření. K dalším přeřazením klientů s LMP došlo z důvodu jejich nižšího intelektu na základě vyšetření, kvůli nevyhovujícímu klimatu a špatné integraci do kolektivu, větší dostupnosti školy praktické než školy běžné, na základě doporučení od učitelů či školy nebo kvůli nedo-statečnému počtu asistentů pedagoga.Školská poradenská zařízení měla dále uvést tři diagnostické nástroje (testy), které před-nostně používají k diagnostice intelektu v nižších pásmech.