T E MAT I C K Á Z P R ÁVA ŽÁC I V Z D ĚL ÁVA N Í P O D L E R V P Z V – P ŘÍ LO H Y U P R AV U J Í C Í V Z D ĚL ÁVÁ N Í ŽÁ K Ů S L M P 8 Graf 3 Specifické formy podpory podle druhu a poskytovatele (podíl škol v %)1 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %doucování, príprava na vyucování, konzultace prevence a boj s rizikovými jevy poradenství v oblasti dalšího studia ci budoucího povolání volnocasové aktivity jiné poradenské a konzultacní cinnosti terénní a komunitní práce, zajištení komunikace s rodinou aktivity pro predškoláky jiné doprava do školy -svozy pouze škola škola i nezisková organizace pouze nezisková organizace neposkytuje Bez ohledu na to, kdo danou činnost zajišťuje, je romským žákům nejčastěji poskyto-váno doučování, konzultace či příprava na vyučování (86,9 %), aktivity v oblasti prevence a boje s rizikovými jevy (81,5 %) a kariérové poradenství (81,2 %). Školy pak samy nejčastěji zajišťují kariérové poradenství (75,5 %), neziskové organizace naopak terénní a komunitní práci a komunikaci s rodinou (12,5 %). V největší míře se spolupráce školy s neziskovými organizacemi týká doučování (26,2 %), prevence rizikových jevů (15,5 %) a volnočasových aktivit (13,9 %).Závěry Inspekční elektronické zjišťování počtu romských žáků vzdělávaných dle RVP ZV a RVP ZV LMP je založeno primárně na údajích předaných ředitelem školy jako osobou odpověd-nou za vzdělávání dle školského zákona, sekundárně pak na analytických rozborech dal-ších informací. Smyslem realizovaného elektronického zjišťování je s ohledem na jeho pojetí a užívanou definici průběžný a orientační monitoring trendů a také toho, do jaké míry jsou opatření přijatá v kontextu rozsudku D. H. a ostatní proti České republice i v kontextu obec-ně inkluzivní politiky rezortu školství účinná. Výsledky zjišťování jsou předávány Minister-stvu školství, mládeže a tělovýchovy k dalšímu zpracování v rámci plnění výkonu citovaného rozsudku Evropského soudu pro lidská práva a také jako podklad pro další úkony v rámci realizace proinkluzivních vzdělávacích politik.1 Graf se vztahuje k 367 školám, které poskytují romským žákům nějakou specifickou formu podpory.