T E MAT I C K Á Z P R ÁVA ŽÁC I V Z D ĚL ÁVA N Í P O D L E R V P Z V – P ŘÍ LO H Y U P R AV U J Í C Í V Z D ĚL ÁVÁ N Í ŽÁ K Ů S L M P 6 Tabulka 4 Přeřazení žáků v průběhu školního roku 2013/2014 2013/2014 Počet Podíl (v %)Žáci, kteří byli přeřazeni ze vzdělávání podle RVP ZV LMP do vzdělávání podle RVP ZV 79 –Z toho romští žáci 31 39,2 Žáci, kteří byli naopak přeřazeni ze vzdělávání podle RVP ZV do vzdělávání podle RVP ZV LMP 1 047 –Z toho romští žáci 374 35,7 1.2 Meziroční srovnání počtu romských žákůVýsledky analýzy meziročního srovnání 444 škol uvádí tabulka č. 5.Tabulka 5 Meziroční srovnání počtu romských žákůMeziroční srovnání 2013/2014 2014/2015 Meziroční rozdíl Meziroční rozdíl v %Počet žáků vzdělávaných podle RVP ZV 37 417 44 500 7 083 + 19 %Z toho romských žáků vzdělávaných podle RVP ZV 3 764 4 209 445 + 12 %Počet žáků vzdělávaných podle RVP ZV LMP 14 333 10 695 - 3 638 - 25 %Z toho romských žáků vzdělávaných podle RVP ZV LMP 3 908 3 468 - 440 - 11 %1.3 Překážky při zohledňování individuálních potřeb žákůSoučástí inspekčního elektronického zjišťování byla také oblast překážek, které dle názo-ru ředitelů škol zabraňují efektivnímu zohledňování individuálních potřeb žáků. Vzhledem k tomu, že v této problematice již nejde o meziroční srovnávání, byly do analýz zahrnuty odpovědi všech škol zapojených do šetření. Nejčastěji uváděnou překážkou byl nedostatek finančních prostředků na zajištění speci-alizovaných personálních pozic (např. asistenti pedagoga) – pro tu se vyslovilo 58,2 % ředi-telů. Ředitelé také ve větší míře zmiňovali nedostatečnou spolupráci s rodiči žáků (41,5 %) a nedostatek finančních prostředků na podpůrná a vyrovnávací opatření (31,3 %). Nejmenší překážku naopak tvoří neochota učitelů (2,3 %).