T E MAT I C K Á Z P R ÁVA ŽÁC I V Z D ĚL ÁVA N Í P O D L E R V P Z V – P ŘÍ LO H Y U P R AV U J Í C Í V Z D ĚL ÁVÁ N Í ŽÁ K Ů S L M P 5 Odborné konzultace V rámci přípravy inspekčního elektronického zjišťování byly jeho záměr, způsob prove-dení, parametry, stanovený vzorek i užívaná definice konzultovány jak se zástupci relevant-ních orgánů veřejné správy (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu, Sekce pro lidská práva Úřadu vlády ČR, Rada vlády pro záležitosti romské menšiny, Podvýbor pro legislativní podněty veřejného ochránce práv a Evropský soud pro lidská práva Ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parla-mentu ČR apod.), tak se zástupci neziskového sektoru z řad sdružení a iniciativ, které se dané problematice dlouhodobě věnují. V průběhu těchto konzultací byla pojetí zjišťování i způsobu jeho provedení vyslovována podpora.Validita dat Realizace inspekčního elektronického zjišťování a relevance jeho výsledků vychází z před-pokladu, že ředitelé škol jako osoby plně odpovědné za vzdělávání a s ním související činnos-ti podle školského zákona předávají správnímu úřadu údaje pravdivé a správné, na základě odborného posouzení situace po konzultaci s třídními učiteli, dalšími pedagogy či s výchov-ným poradcem. Česká školní inspekce v průvodním dopise ředitele škol informovala, že škola může být zařazena do vzorku škol, jež budou podrobeny kontrole v průběhu realizace inspekčního elektronického zjišťování nebo po jeho ukončení, a to i v případě, že ředitel školy dotazník elektronicky vyplní. Získané údaje pak byly namátkou srovnávány např. s ob-jemem financí, které daná škola čerpala z rozvojového programu na vzdělávání romských žáků či obdobných dotačních titulů. Výsledky této kontroly budou využity při inspekční činnosti, v případě podezření na nesoulad v počtu vykázaných romských žáků a objemu financí čerpaných z vnějších zdrojů na vzdělávání romských žáků bude příslušná informace předána Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy a bude vykonána kontrola nakládání s finančními prostředky státu.1 Zjištění 1.1 Počty žáků podle vzdělávacího programu Dotazník byl zaměřen zejména na počty romských žáků v jednotlivých vzdělávacích pro-gramech (RVP ZV a RVP ZV LMP) a změny zařazení žáků v těchto programech. Výsledky za tyto oblasti jsou uvedeny v následujících dvou tabulkách.Tabulka 3 Počet a podíl romských žáků v jednotlivých vzdělávacích programech 2014/2015 Počet Podíl (v %)Romští žáci vzdělávaní podle RVP ZV z celkového počtu žáků4 209 9,5 Romští žáci vzdělávaní podle přílohy RVP ZV LMP z celkového počtu žáků3 468 32,4