T E MAT I C K Á Z P R ÁVA A LT E R N AT I V N Í M E TO DY V Ý U K Y 12 V 60,6 % škol pracují s učebními materiály z projektu Tvořivá škola, učebnici prof. Milana Hejného využívají v 41,4 % škol. Jen zlomek škol využívá učebnice prof. Františka Kuřiny (2,9 %) a podle učebnic prof. Jana Kopky se také vyučuje minimálně (pouze v 0,7 % přípa-dů). Některé školy (17,5 %) však uvedly, že využívají jiné alternativní učebnice. Nejčastěji pocházejí z nakladatelství Alter, Nová škola, SPN, Prodos nebo Fraus. Graf 13 Zkušenosti s alternativními metodami a učebnicemi v matematice (v %)35,7 62,4 1,8 0,1 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %rozhodne pozitivní spíše pozitivní spíše negativní rozhodne negativní Zkušenosti s uvedenými metodami výuky a učebnicemi matematiky byly veskrze pozi-tivní. Téměř všichni ředitelé uvedli, že jsou jejich zkušenosti rozhodně (35,7 %) nebo spíše pozitivní (62,4 %) a pouze 1,9 % jich dané metody či učebnice hodnotilo negativně. Ředitelé viděli přínos v alternativních učebnicích a metodách v rozvíjení logického a matematického myšlení a představivosti žáků, výuka byla díky nim zábavnější a zajímavější, pomáhaly roz-víjet tvořivou činnost, také díky názornosti. Žáci byli díky těmto metodám a učebnicím více motivováni a byl u nich vypozorován aktivnější přístup k učení. Pozitivně bylo hodnoceno i propojení matematiky a praxe. Negativně byly výše zmíněné alternativní metody a učebnice hodnoceny v případech, kdy se ukázalo, že jsou pro některé žáky náročné nebo nevyhovující a daly se využít pouze pro žáky nadané, dle názoru ředitelů bylo v alternativních učebnicích oproti klasickým málo příkladů k procvičení.5 Závěr Provedené inspekční elektronické zjišťování potvrdilo, že dominantní postavení v rámci českého základního školství mají stále klasické metody, postupy a nástroje a že alternativní metody jsou využívány skutečně jako doplněk k běžnému a tradičnímu portfoliu. Je však třeba konstatovat, že ty školy, které vyučují např. psaní alternativním písmem nebo které užívají alternativní metody výuky čtení nebo matematiky, jsou s těmito nástroji spokojeny, považují je za adekvátní a vhodné a mají s nimi zpravidla pozitivní zkušenosti.