T E MAT I C K Á Z P R ÁVA A LT E R N AT I V N Í M E TO DY V Ý U K Y 9 přístup je vhodný i pro mentálně retardované žáky či neslyšící. Motorické čtení je vhodné při výuce prvopočátečního čtení a pro reedukaci dyslexie. Je založeno na cvičení spolupráce levé a pravé hemisféry mozku, při čtení je procvičována plynulost očních pohybů, zrakové vnímání i koordinace pohybů. Při Foucambertově metodě se vychází z obsahu čteného tex-tu, zdůrazňuje se aktivita žáka při práci s textem a spoluvytváření obsahu. Pokud se ve školách využívají jiné metody výuky čtení, mohli ředitelé uvést jinou metodu. Celkem se vyjádřilo 3 390 ředitelů alespoň k jedné z uvedených metod čtení. Tito ředitelé dále upřesnili, zda danou metodu využívají ve všech ročnících 1. stupně, v některých celých ročnících 1. stupně, v některých třídách 1. stupně, či ji nevyužívají.Tabulka 4 Vyučované metody čtení (v %)Metoda Ve všech ročnících 1. stupněV některých celých ročnících 1. stupněV některých třídách 1. stupněNevyužíváme Počet škol, které využívají metodu*Analyticko-syntetická (slabikovací) metoda 77,0 9,0 9,3 4,7 3 009 Genetická (hlásková) metoda 13,6 9,3 16,1 61,0 938 Splývavé čtení 10,9 9,1 15,4 64,6 811 Globální čtení 5,1 3,3 10,5 81,1 401 Motorické čtení 1,9 1,8 4,3 92,1 161 Foucambertova metoda výuky čtení 0,2 0 0,3 99,4 12 Jiná metoda 1,9 0,6 2,8 94,7 105 * Jedná se o počet škol, které uvedly jednu ze tří odpovědí (ve všech ročnících 1. stupně, v některých celých ročnících 1. stupně, v ně-kterých třídách 1. stupně), tj. bez odpovědi „nevyužíváme“.Z tabulky č. 5 je patrné, že nejčastěji vyučovanou metodou čtení zůstává klasická analytickosyntetická (slabikovací metoda). Jejím prostřednictvím učí číst své žáky téměř všechny školy, z toho přibližně ve třech čtvrtinách touto metodou učí ve všech ročnících prvního stupně. Graf 9 Podíl škol s alternativními metodami výuky čtení (v %)39,0 35,4 18,9 7,9 5,3 0,6 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 genetická (hlásková) metoda splývavé ctení globální ctení motorické ctení jiná metoda Foucambertova metoda výuky ctení