T E MAT I C K Á Z P R ÁVA B E Z P E ČN O S T V E ŠKO L ÁC H A ŠKO L S K ÝC H Z A ŘÍ Z E N Í C H 12 • je zajištěna vzájemná zastupitelnost pedagogických či nepedagogických pracovníků vy-konávajících dohled • je zajištěn náležitý dohled k vykonávaným činnostem, vybavení žáků ochrannými a bezpečnostními prvky a kontrola bezpečnosti prostor při akcích souvisejících se vzděláváním, které jsou realizovány mimo školu či školské zařízení Od výše uvedeného minimálního standardu by mělo být možné se odchýlit jen v nezbyt-ně nutných a odůvodněných případech, budou-li to vyžadovat místní podmínky. V případě jakýchkoli odchylek je však třeba přijmout taková opatření, aby byla bezpečnost a ochra-na zdraví účastníků vzdělávání zajištěna jinými konkrétními způsoby, které by však nebyly v rozporu s výše uvedenými principy.Školy mají přirozeně možnost zajistit bezpečnost účastníků vzdělávání také dalšími např. technickými prostředky, které jdou nad rámec výše vymezených minimálních poža-davků (např. vstup na čipy, kamerový systém apod.). Nastavený standard je však třeba vní-mat jako nepodkročitelné minimum.Jako další vhodné opatření se jeví provádění pravidelných analýz rizik a příprava opatření k jejich eliminaci včetně pravidelného vyhodnocování účinnosti těchto opatření. Dále se předpokládá spolupráce škol při zabezpečení dílčích aspektů bezpečnosti s dalšími subjekty, jako jsou obecní, městská či státní policie (např. pro zajištění bezpečného příchodu účast-níků vzdělávání k areálu), zdravotnická zařízení, orgány sociálně-právní ochrany dětí nebo poradenská pracoviště (např. pro realizaci preventivně zaměřených přednášek apod.). Při procesu eliminace bezpečnostních rizik se předpokládá také spolupráce se školskou radou a se zákonnými zástupci dětí, žáků a studentů, velmi důležitá je spolupráce se zřizovatelem školy. Důležitým prvkem je také vzdělávání dětí, žáků a studentů v tématech ochrany za mi-mořádných situací a civilní nouzové připravenosti.Výše uvedená doporučení byla zkonzultována s vybranými externími odborníky na bez-pečnostní problematiku, např. s předsedou Kolegia ředitelů městských policií statutárních měst a hl. města Prahy, s předsedou Technické normalizační komise Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví nebo se zástupci odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra.Česká školní inspekce dále doporučuje:• finančně podpořit školy pro posílení personálního dohledu • finančně podpořit školy pro možnost inovací technických prvků zabezpečení • připravit vzdělávací programy pro pedagogické pracovníky zaměřené na analýzu rizik v oblasti bezpečnosti při realizaci výchovně-vzdělávacího procesu a na přijímání účin-ných opatření • ustanovit mezirezortní pracovní skupinu složenou ze zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, České školní inspekce, Ministerstva vnitra, integrovaného zá-chranného systému, zřizovatelů škol a případně dalších subjektů s cílem připravit po-drobnější strategii bezpečnosti a ochrany zdraví účastníků vzdělávání