V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 225 S Skupinové vyučování →Organizační forma výuky, v níž žáci pracují ve skupinách vytvořených podle různých kri-térií. Dvojice či skupiny společně řeší zadané úkoly. Výsledky učební činnosti žáků jsou hod-noceny jako výsledky skupinového učení. →Kooperativní učení Sociální gramotnost Z hlediska společenského musíme gramotnost posuzovat v širších souvislostech, které zvý-razňují rozsah sociálních rolí – hovoříme o sociální gramotnosti. Jedná se o širší pozadí hodnot, znalostí i zcela konkrétních univerzálních, obecných dovedností. Můžeme hovořit o čtyřech základních typech gramotnosti, které spolu úzce souvisí: demokratická gramotnost (schopnost občanů chápat podstatu demokracie, pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu se zodpovědností a smyslem pro sociální soudržnost), tržní gramotnost (znalosti a dovednosti nutné pro zvládání osobního i profesního života v tržních vztazích), metodologická gramotnost (zvládnutí základních ope-rací klasické logiky a obecné metodologie řešení problémů, práce s daty, informacemi, výběr variant, týmová práce, elementární statistické metody atp.) a existenciální gramotnost (schop-nost klást si základní otázky smyslu a hodnoty lidské existence, hledat řešení, akceptovat to-leranci, umění plánovat svůj život, nalézat vztah k okolí, budování osobní a společenské od-povědnosti atd.). V inspekčním hodnocení do této oblasti zařazujeme i výchovu ke zdraví, zejména vytváření návyků podpory vlastního zdraví, budování pozitivních vztahů mezi lidmi a respektování pravidel vzájemného soužití. Porozumění změnám v životě člověka a jejich re-flexe (puberta, dospívání, sexuální dospívání), podpora zdravého způsobu života (výživa, hy-giena, pohyb, prevence úrazů a nemocí) a prevence rizik ohrožujících zdraví (stres, návykové látky, šikana, sexuální násilí…). Podpora osobnostního a sociálního rozvoje jedince.Sociální znevýhodnění Sociálním znevýhodněním je podle § 16 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů:a) rodinné prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologic-kými jevy,b) nařízená ústavní výchova nebo uložená ochranná výchova,c) postavení azylanta, osoby požívající doplňkové ochrany a účastníka řízení o udělení me-zinárodní na území České republiky podle zvláštního právního předpisu.22 →Speciální vzdělávací potřeby Speciálně pedagogické centrum – SPC Školské poradenské zařízení, které zabezpečuje pedagogickou a psychologickou péči dětem a žákům se →zdravotním postižením. Zajišťuje odbornou pomoc při integraci těchto dětí ve spolupráci s rodinou, školami a odborníky. Centrum zabezpečuje speciálně pedagogic-kou diagnostiku a zpracovává podklady k zařazení dětí a žáků do škol a →školských zařízení.Speciální vzdělávací potřeby – SVP Podle § 16 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším od-borném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, je dítětem, žá-kem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami osoba se →zdravotním postižením, →zdravotním znevýhodněním nebo →sociálním znevýhodněním.Spotřební košČŠI sleduje v rámci kontrolní činnosti v zařízeních školního stravování mj. naplňování vý-živových norem. 22 Zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky (zákon o azylu), ve znění pozdějších předpisů.