V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 220 Hospitační záznam (inspekční)Formulář pro záznam inspekční hospitace. Školní inspektor sleduje →organizační formy výuky, →metody výuky, aktivity žáků, pedagogický proces z hlediska naplňování →školního vzdělávacího programu, přístupu k žákům nadaným a se →speciálními vzdělávacími potřebami apod. Tato zjiš-tění zaznamenává do hospitačního záznamu v elektronickém systému pro záznam dat (InspIS DATA). Je tak umožněna souhrnná analýza informací získaných z hospitační činnosti dle různých kritérií a potřeb ČŠI, např. za určitý stupeň (předškolní, základní, střední vzdělávání apod.), druh a typ školy, období atd. Zjištění z hospitační činnosti jsou souhrnně uvedena v →inspekční zprávě.I Individualizace výuky Způsob rozlišení výuky, kdy se výuka proměňuje ve vztahu ke schopnostem a vzdělávacím potřebám každého žáka. Ve školním prostředí lze využívat typy individualizace, případně jejich kombinace, které jsou založené na individualizaci prostřednictvím obsahu (látky), →metod výuky a strategií a tempa učení.→Diferencovaná výuka Informační gramotnost Soubor základních znalostí a dovedností, které umožňují používat informační a komunikační technologie. Podle koncepce státní informační politiky zahrnuje: schopnost používat počítač a jeho základní periferie jako pracovní nástroj s použitím aplikačního programového vyba-vení, schopnost vytvořit multimediální dokument (tj. dokument, v němž je spojen textový, statický či pohyblivý grafický a zvukový záznam), schopnost používat počítač v rámci sítě (e-mail, web), schopnost orientovat se ve vlastním počítačovém systému (práce s operačním systémem, se soubory atp.) a schopnost vyhledávat a filtrovat informace. Inkluzivní vzdělávání Jeden ze základních prostředků cesty k inkluzivní společnosti. Základním principem je za-pojení všech žáků do vzdělávacího procesu, bez ohledu na zdravotní, sociální, kulturní či jiné znevýhodnění. Případná znevýhodnění jsou vyrovnávána různými podpůrnými opatřeními a cestou individualizace (variabilní výukové metody, využití asistenta pedagoga, osobní asi-stence, úprava učiva apod.).→Diferencovaná výuka; →Individualizace výuky Inspekční akce Inspekční akce se v rámci →inspekční činnosti dělí na typy inspekčních akcí. Slouží ke spe-cifikaci inspekční činnosti (zejména pro účely plánování v systému InspIS DATA), kte-rá je v dané škole/školském zařízení uskutečněna. Mezi inspekční akce patří →hodnoti-cí činnost, kontrolní činnost, šetření →stížnosti, účast na konkurzním řízení na ředitele školy, účast při ukončování středního či vyššího odborného vzdělání, inspekční činnost za-měřená na posouzení odstranění nedostatků zjištěných při inspekční činnosti, řešení pod-nětu, →inspekční elektronické zjišťování – INEZ apod. V rámci daného typu inspekční akce se následně odlišují témata akcí, např. v rámci kontrolní činnosti je to veřejnosprávní kontro-la, kontrola dodržování právních předpisů souvisejících s poskytováním školního stravování apod. Souhrnnou analýzou se získává přehled o celkovém počtu akcí vykonaných za požadova-né časové období. Od školního roku 2014/2015 přistoupila ČŠI v rámci standardizace procesů a zlepšování kvality inspekční činnosti k nové koncepci a organizaci typů inspekční činnosti. →InspIS Inspekční činnost Vymezení činnosti ČŠI je dáno zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, střed-ním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.