V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 190 Tabulka B 7 Zjištění z průběhu vzdělávacích činností v navštívených MŠSledované ukazatele Podíl v %(podíl vyučovacích jednotek, v nichž byl daný jev pozorován – údaj v %)MŠPočet hospitací 2 629 Metody používané ve sledované výuce Vyprávění 44,1 Vysvětlování 60,3 Rozhovor 65,2 Problémové učení (řešení problémových úloh, problémový rozhovor)22,6 Projektové učení 4,1 Práce s textem 24,1 Aktivizující metody 45,2 Názorně demonstrační metody (předvádění, projekce, experiment aj.)29,5 Dovednostně praktické metody (pohybové, praktické, pracovní činnosti aj.)79,9 Prožitkové učení 39,0 Kooperativní učení 14,7 Formy sledované výuky Frontální 80,8 Skupinové 57,8 Kooperativní 23,6 Samostatná práce dětí 63,0 Individualizované 19,0 Využití ICT ano 6,5 ne 0,8 ICT nebylo využito 31,7 ICT nebylo k dispozici 61,0 Kvalita výuky*Dětem jsou nabízeny činnosti, které umožňují různé postupy 57,7 Učitel uplatňuje nemanipulativní styl řízení 90,1 Využití situačního a prožitkového učení 67,5 Využití učení hrou 92,6 Časový prostor pro spontánní sociální učení 94,8 Dostatek prostoru pro spontánní aktivity 90,0 Nabídka aktivit je pestrá, rozmanitá 84,3 Učení v přirozených souvislostech a vztazích 89,2 Spontánní a řízené aktivity jsou vzájemně provázané 79,5 Spontánní a řízené aktivity jsou vzájemně vyvážené 83,4 Jsou využívány problémové situace 54,4 Dostatečně pestré formy rozvoje hrubé motoriky 85,1 Dostatečně pestré formy rozvoje jemné motoriky 92,0 Děti jsou vedeny ke správným způsobům užití hraček, pomůcek, materiálu, nástrojů, vybavení i techniky 97,4 * Sečteny odpovědi „rozhodně ano“ a „spíše ano“.