V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 178 vyvážených nabídek pokrmů. Doplňující údaje ke spotřebnímu koši (četnost konkrétních dru-hů potravin, využívání regionálních potravin, čerstvých potravin apod.) tyto snahy potvrzují.Přetrvávají však zařízení školního stravování, které výživové hodnoty nabízených pokr-mů vůbec nesledují nebo nevěnují dostatečnou pozornost spotřebě tuků a cukrů. Nepodá-vají tak v dostatečné míře vyváženou stravu, která je důležitá v prevenci boje proti obezitě, a to především u dětí v předškolním věku. Právě tato školská zařízení také využívají konvenien-ce ve vyšším stupni zpracování (hotové vývary, sypké směsi na knedlíky, kaše, dezerty apod.).Rozsah poskytovaných služeb, případně jejich kvalita, v některých případech neodpoví-dají požadavkům vyhlášky o školním stravování.V několika procentech školních jídelen nejsou správně rozděleni strávníci do věkových kategorií, v důsledku toho nejsou správně nastaveny stravovací limity a ve 4,6 % nebyly čer-pány ve prospěch strávníků. Z toho v 51 % případů nebyly úspory na potravinách (nedo-čerpaný limit) převedeny do následujícího období ani zúčtovány se strávníkem, ale staly se součástí hospodářského výsledku školní jídelny. V souvislosti s úplatou za školní stravování jsou vybírány zálohy od strávníků na delší období. Téměř 3 % subjektů vybírá zálohu na období delší než 2 měsíce, z nich 75 % na dobu od 9 do 12 měsíců (dobu delší, než je školní rok). Ve svém důsledku v době plynulého zá-sobování potravinami se jedná o nepodložené požadavky školských subjektů, které brání žákům ze sociálně slabších rodin stravovat se ve školní jídelně, a navíc vytváří v uvedených subjektech zdroj pro dočasné financování jiných komodit, než jsou potraviny.Doporučení Na základě zkušeností značného počtu jídelen využívat při přípravě stravy čerstvé, pří-padně regionální potraviny a snížit při přípravě pokrmů objem užívaných potravin s vyso-kým stupněm zpracování. Umožnit stravování dětem, žákům a studentům s chronickými onemocněními, jež vyžadují úpravu stravy, tj. zavést potřebné dietní stravování.Provést úpravu vyhlášky o školním stravování (č. 107/2005 Sb., o školním stravování), spočívající v omezení vybírání zálohy na stravování (úplata za školní stravování ve veřejných subjektech stanovena finančním normativem na nákup potravin) na dobu nejdéle 2 měsíců.10.3 Analýza školní úrazovosti Zjišťování a hodnocení bezpečného prostředí ve školách a školských zařízeních (dále „školy“) a výchovy ke zdraví je uskutečňováno komplexně. Výchova ke zdraví a zajišťování bezpečné výuky je nedílnou součástí vzdělávacích programů a jejich naplňování na všech stupních vzdělávání. Hodnocení a kontrola těchto činností Českou školní inspekcí patří k hlavním úkolům inspekčního zjišťování.Kontrola prováděná ČŠI je jedním z nástrojů státu k zajištění celospolečenských zájmů a dodržování povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů.Předmětem kontroly je kontrola dodržování vybraných ustanovení školského zákona vy-konávaná podle ustanovení § 174 odst. 2 písm. d) školského zákona.Konkrétně se jedná o:• kontrolu zajištění BOZ při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při po-skytování školských služeb; poskytování nezbytných informací dětem, žákům a studen-tům k zajištění BOZ podle § 29 odst. 2 školského zákona,• kontrolu vedení evidence úrazů dětí, žáků a studentů včetně vyhotovení a zaslání zá-znamu o úrazu stanoveným orgánům a institucím podle § 29 odst. 3 školského zákona.Kontrola vedení evidence úrazů dětí, žáků a studentů včetně vyhotovení a zasílání záznamů o úrazech stanoveným orgánům a institucím vychází z § 29 odst. 3 školského zákona a z vy-hlášky č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, ve znění vyhlášky č. 57/2010 Sb.