V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 172 ních předpisů, vztahující se k hospodaření s finančními prostředky ze státního rozpoč-tu, nakládání s majetkem státu, které nevedlo k pochybení v nakládání s finančními prostředky státního rozpočtu ani k porušení rozpočtové kázně. Jedná se zejména o ve-dení účetnictví, zúčtování dotací, evidenci majetku, provedení inventarizace v souladu s platnou legislativou, cestovní náhrady. • Prověření, zda kontrolovaná osoba zavedla a udržuje vnitřní kontrolní systém a zda je zajištěno jeho fungování podle příslušných ustanovení zákona č. 320/2001 Sb., o fi-nanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kon-trole), ve znění pozdějších předpisů, vedlo k závěrům, že v 59 (19 %) z kontrolovaných subjektů není vnitřní kontrolní systém zaveden nebo není funkční a nedokáže identifi-kovat rizika v nakládání s finančními prostředky státního rozpočtu.Závěry z kontrol byly předávány zřizovateli, příslušnému krajskému úřadu, oblastním in-spektorátům práce a příslušnému finančnímu úřadu.Doporučení • Stanovení pravidel a podmínek poskytování dotací ze státního rozpočtu, v nichž bude vymezena povinnost příjemce dotace sledovat v účetnictví zdroje a jejich čerpání od-děleně podle účelu (účelových znaků).• Zabezpečit jednotné vzdělávání vedoucích zaměstnanců v oblasti hospodaření a vnitř-ního kontrolního systému.• Důsledně vyžadovat dodržování ustanovení zákona o finanční kontrole ve všech ško-lách a školských zařízeních.• Věnovat zvýšenou pozornost dodržování principu legality a vedení účetnictví.Zabezpečení následné kontroly a prověření realizace a účinnosti opatření přijatých kont-rolovanou osobou, kontrolním orgánem nebo zřizovatelem.10.2 Souhrnné poznatky z kontrolní činnosti v zařízeních školního stravování 10.2.1 Základní údaje o kontrole zařízení školního stravování Školní stravování se stalo nedílnou součástí našeho školství. Z hlediska uplatňování nutriční politiky státu a ovlivňování výživy dětí a mládeže má v systému nezastupitelné místo. Přístup k této stravovací službě mají všichni, kteří splňují podmínky dané právními předpisy. Základními funkcemi školního stravování jsou nasycení strávníků včetně sociál-ního aspektu tohoto úkolu, zajištění výživy pro strávníky podle jejich fyziologických potřeb v závislosti na věku, zlepšování stravovacích návyků a výchova ke zdravému životnímu stylu.Celá oblast školního stravování je upravena zejména v § 122 odst. 4 školského zákona a jeho prováděcí vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů.Předmětem kontroly v zařízeních školního stravování ve sledovaném období bylo zejmé-na poskytování školských služeb podle zápisu do školského rejstříku a vedení dokumenta-ce školského zařízení, plnění odpovědnosti kontrolované osoby za poskytované stravovací služby, stanovení a dodržování podmínek pro poskytování školního stravování, hodnocení partnerství a vytváření praktických dovedností v rámci zdravých stravovacích návyků. Sou-částí kontroly byl také monitor podmínek poskytování školního stravování. Kontrola poskytování školských služeb podle zápisu do školského rejstříku a vedení do-kumentace školského zařízení zahrnuje zejména ověření, zda zařízení školního stravování poskytuje stravovací služby v zařízení školního stravování a zda jsou tyto služby poskyto-vány v souladu se zápisem do rejstříku škol a školských zařízení, zda údaje z dokumentace