V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 167 9.6.1 Semináře a setkání pořádané ČŠI v mezinárodním kontextu Národní debata o pojetí kvalitní školy – únor, červen 2015 Odborná debata se konala pod záštitou ministra školství, mládeže a tělovýchovy České re-publiky v rámci Předsednictví ČR v Nejvyšší radě Evropských škol a ve spolupráci se Stálou mezinárodní organizací inspektorátů. Diskutován byl model tzv. kvalitní školy, v jehož rámci vznikala upravená hodnoticí kritéria, podle nichž ČŠI postupuje při hodnocení všech škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku. S prezentací návrhu modelu tzv. kva-litní školy i dílčích kritérií pro hodnocení v aktuální fázi rozpracovanosti a také s dalšími pří-spěvky vážícími se k tématu hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání postupně vystoupili představitelé České školní inspekce a Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Zahraniční pohled nabídl prezident Stálé mezinárodní konference inspektorátů a zároveň ředitel Dolnosaského zemského institutu pro rozvoj škol-ní kvality. Únorové diskusní setkání bylo prvním krokem k prezentaci návrhu kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání odborné veřejnosti. Druhé setkání se uskutečnilo v červnu 2015, kdy byla odborné veřejnosti prezentována již finální verze hodnoticích kritérií. Model kvalitní školy a s ním spojená kritéria pro hodnocení byly vyvi-nuty v rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES).Setkání národních koordinátorů mezinárodního šetření TIMSS 2015 – březen 2015 Setkání se účastnilo 140 zástupců ze 45 států, které jsou zapojeny do mezinárodního še-tření TIMSS 2015. Organizátory setkání byly ČŠI a IEA. Týdenní mezinárodní seminář za-hájil náměstek ústředního školního inspektora a vrchní ředitel sekce mezinárodních vztahů a evropských záležitostí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Obsahem setkání ná-rodních koordinátorů bylo zejména školení zaměřené na vyhodnocování žákovských testů (tzv. kódování) a zároveň byla navržena doporučení, jak se získanými daty zacházet.Debata strategické skupiny Stálé mezinárodní konference – květen 2015 Jednání se uskutečnilo v Praze a zúčastnilo se ho dvanáct zahraničních hostů, mezi nimiž byli členové Výkonného výboru SICI a vedoucí pracovníci vybraných evropských školních inspektorátů, např. Skotska, Belgie nebo Malty. Česká školní inspekce má v této skupině dva zástupce. Cílem jednání bylo zformulovat jasné stanovisko dalšího směřování SICI, včetně jejího organizačního zajištění, její přímý dopad na evropskou vzdělávací politiku a na praxi hodnocení škol a školských zařízení na národních úrovních členských států SICI.Semináře České školní inspekce v rámci předsednictví České republiky v systému Evrop-ských škol – květen, červen 2015 V rámci ročního předsednictví České republiky v systému Evropských škol uspořádala ČŠI další dva odborné semináře. Na nich byly prezentovány zkušenosti z multikulturního prostředí Evropských škol, přičemž hlavní důraz byl kladen na integraci, inkluzi a hodno-cení v předškolním vzdělávání. Seminářů se zúčastnilo téměř 120 hostů z řad zástupců škol a školských zařízení, odborných školských asociací, neziskových organizací, akademické-ho sektoru, školských odborů, dále zástupci institucí veřejné správy, jako je MŠMT, ČŠI, Kancelář veřejného ochránce práv, Úřad vlády České republiky nebo Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky. Kromě zástupců ČŠI a zástupců pedagogických fakult Karlovy univerzity a Masarykovy univerzity na konferenci vystoupili zahraniční hosté, představitelé Evropských škol, ze Švédska, Finska, Portugalska, Německa, Španělska a Lucemburska.Vzdělávací seminář pro učitele evropských škol – srpen 2015 Dvoudenní seminář byl spoluorganizován MŠMT a konal se v budově ústředí ČŠI v Pra-ze. Určen byl pro učitele primárního cyklu Evropských škol a další zájemce z předškolního a sekundárního cyklu. Cílem vzdělávacího semináře byla metodická podpora učitelů Evrop-ských škol. Zejména byly diskutovány metody výuky tvůrčího psaní na primárním cyklu,