V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 161 Association for the Evaluation of Educational Achievement – IEA, www.iea.nl) a Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (Organisation for Economic Cooperation and Develop-ment – OECD, www.oecd.org). Zapojení do těchto šetření umožňuje získání zpětné vazby pro vzdělávací systém, která v rámci vzdělávací politiky může být oporou či inspirací pro případné změny např. v kuriku-lární oblasti. Protože mezinárodní šetření probíhají v pravidelných cyklech, je velmi cenným přínosem možnost analyzovat trendy vývoje výsledků. Testování probíhá vždy na reprezen-tativním vzorku škol, takže je možné i porovnání průměrných výsledků žáků z jednotli-vých druhů škol v rámci ČR (např. základní škola a víceleté gymnázium). Vybraná zjištění z mezinárodních šetření jsou uvedena v kapitolách věnovaných základnímu a střednímu vzdělávání.9.3.1 Zajištění úkolů mezinárodních šetření v rámci projektů ESF Ve školním roce 2014/2015 byla ČŠI partnerem MŠMT v realizaci individuálního národ-ního projektu „Realizace mezinárodních výzkumů v oblasti celoživotního učení a zveřejnění jejich výsledků (Kompetence III)“. Součástí tohoto projektu spolufinancovaného z Evrop-ského sociálního fondu prostřednictvím operačního programu Vzdělávání pro konkuren-ceschopnost byla realizace mezinárodních šetření ICILS 2013 a TALIS 2013. Zjištění mají důležitý význam pro hodnocení vzdělávací soustavy České republiky a jsou podrobně zmi-ňována v kapitole věnované základnímu a střednímu vzdělávání.9.3.2 Zajištění mezinárodního šetření PISA 2015 Mezinárodní šetření PISA (Programme for International Student Assessment) je považová-no za největší a nejdůležitější mezinárodní zjišťování v oblasti měření výsledků vzdělávání, které v současné době ve světě probíhá. Šetření je jedním z programů Organizace pro hos-podářskou spolupráci a rozvoj a je zaměřeno na zjišťování úrovně čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků, kteří se ve většině zúčastněných zemí na-cházejí v posledních ročnících povinné školní docházky. Je navrhnuto tak, aby poskytovalo tvůrcům školské politiky v jednotlivých zemích důležité informace o fungování školských systémů a o vývojových trendech. Testování probíhá ve tříletých cyklech, přičemž pokaždé je kladen důraz na jednu z uvedených oblastí tak, aby bylo možné o ní získat podrobnější informace.Hlavní šetření PISA 2015 se v České republice uskutečnilo od 23. března do 17. dubna v 345 školách. Bylo do něj zapojeno přes 7 000 žáků devátého a desátého ročníku vzdělávání, kteří se narodili v roce 1999. Součástí PISA 2015 bylo zapojení asi 6 000 učitelů, kteří vypl-ňovali učitelský dotazník.Šestý cyklus mezinárodního šetření byl zaměřen na přírodovědnou gramotnost. Byla zpřesněna metodika a byly vytvořeny kvalitativně nové interaktivní úlohy. Trendové úlohy čtenářské a matematické gramotnosti doplnila ještě další oblast projektu – týmové řešení problémů. Zásadní metodickou změnou v celém šetření je přechod na elektronickou formu, a to jak při testování a vyplňování dotazníků, tak při administraci a zpracování. Národní centrum navíc už v loňské pilotáži projektu v ČR vyzkoušelo a také v letošním roce úspěšně použilo elektronických seminářů pro školení zadavatelů. Tzv. webináře byly účastníky hod-noceny velice pozitivně z důvodu ekonomické a časové úspory a komfortu školení. Touto formou bylo pro hlavní sběr dat vyškoleno během deseti dnů 339 školních zadavatelů (uči-telů ze zapojených škol) a 89 zadavatelů z řad inspekčních pracovníků ČŠI. Vyhodnocování testů, dotazníků a následné analýzy výsledků se řídí mezinárodním har-monogramem. Zjištění budou prostřednictvím národní a mezinárodní zprávy s komento-vanými výsledky zveřejněna v prosinci 2016. Na zprávy s výsledky pak navážou tematicky zaměřené sekundární analýzy.