V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 150 které jejich prostřednictvím budou moci průběžně podle vlastních potřeb a uvážení moni-torovat podmínky a stav rozvoje jednotlivých gramotností.Škola tedy bude moci využít například vytvořené hospitační záznamy (ať už v plném rozsahu pro celkové hodnocení jedné či více vyučovacích hodin, nebo pouze vybrané části pro zaměření se na jednotlivé aspekty výuky), dokumenty popisující minimální materiální podmínky pro efektivní rozvoj jednotlivých gramotností (např. pro zohlednění v úvahách o využití dostupných finančních prostředků takovým způsobem, který by umožnil nejširší podporu rozvoje výuky v oblasti gramotností), dotazníky pro učitele (např. ke zmapování potřeb učitelů v oblasti dalšího vzdělávání či překážek, které učitelé pociťují z hlediska mož-ného zvyšování kvality své práce) či žáky (jako zpětnou vazbu pro vyučující jednotlivých předmětů).Významným prvkem budoucí realizace tematických šetření zaměřených na jednotlivé gramotnosti bude snaha vytvářet na základě pozitivních inspekčních zjištění databázi pří-kladů inspirativní praxe (obdobně jako u kritérií kvalitní školy v oblasti obecné kvality vzdě-lávání a řízení školy). I zde by školy postupně měly dostávat příležitost vyhledávat v rámci jednotlivých gramotností v systému InspIS DATA příklady naplnění vybraných indikátorů, pokud je inspekční tým v některé z navštívených škol zaznamená a škola bude s jejich zve-řejněním souhlasit.8.2.2 Využitelnost testových úloh Samostatnou oblastí pak bude možnost využít vytvořené úlohy v inspekčním systému elektronického testování InspIS SET, který byl rovněž vyvinut v rámci projektu NIQES a kte-rý je ve veřejném provozu již delší dobu, pro ověřování dosažené úrovně v těch vybraných složkách některých gramotností, u nichž elektronická forma ověřování dává smysl. Učitelé budou moci na základě výběru úloh z veřejného katalogu zcela dle vlastního rozhodnutí v režimu školního testování využívat jednotlivé úlohy či celé připravené testy ve výuce a růz-nými způsoby s nimi pracovat při vzdělávání a evaluaci žáků (motivační úlohy, ověřovací úlohy, školní či domácí procvičování apod.). Výsledky v rámci školního testování zůstávají vždy pouze v rámci třídy, žáci i učitelé tedy budou moci využívat poskytnuté úlohy bez obav z jakýchkoli možných negativních dopadů.Nástroje pro hodnocení vybraných gramotností byly v průběhu školního roku 2014/2015 rovněž pilotně ověřeny, po dílčích úpravách budou v průběhu školního roku 2015/2016 uve-deny do praxe, využívány Českou školní inspekcí a nabídnuty k využívání také dalším akté-rům.8.3 Informační systémy rodiny InspIS V rámci projektu NIQES vyvinula Česká školní inspekce také několik informačních systé-mů důležitých pro výkon hodnocení počátečního vzdělávání, z nichž některé mohou být vy-užívány také přímo jednotlivými školami. Jde o systémy rodiny InspIS (inspekční informač-ní systém), přičemž k využití školám Česká školní inspekce nabízí zejména moduly InspIS SET – testovací aplikace, InspIS ŠVP – systém pro práci se školními vzdělávacími programy, InspIS PORTÁL – webová platforma pro prezentaci školy a InspIS E-LEARNING – platfor-ma pro distanční vzdělávání.Mimo těchto systémů, které mohou využívat přímo jednotlivé školy v rámci svých běžných aktivit, na základě vlastního rozhodnutí a dobrovolně, je součástí rodiny InspIS také stěžejní systém InspIS DATA, který je hlavním nástrojem pro sběr a vyhodnocování inspekčních dat a pro organizaci činností České školní inspekce. Do systému InspIS DATA jsou povinně re-gistrovány všechny školy a všechna školská zařízení, které jeho prostřednictvím vůči České školní inspekci plní část svých zákonných povinností (např. v rámci realizace inspekčních