V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 145 7.2 Průběh jednoletého pomaturitního kurzu 7.2.1 Realizované formy a vzdělávací metody ČŠI navštívila v rámci inspekční činnosti v jazykových školách 51 vyučovacích hodin, z toho 84,3 % hodin anglického a 15,7 % hodin německého jazyka.Průměrný počet zapsaných žáků ve skupině byl 13,5 žáka, z toho necelá 4 % představovali žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Průměrná návštěvnost hodin byla 56,4 %. Z hlediska forem výuky byla nejčastěji využívána frontální forma výuky (82,4 %), doplně-ná o samostatnou práci žáků (62,7 %), případně o skupinovou výuku (35,3 %). Méně často se vyskytovala kooperativní výuka (23,5 %) a individualizovaná výuka (13,7 %).Z výukových metod byly nejčastěji zaznamenány řízené rozhovory (80,4 %), práce s tex-tem (68,6 %) a vysvětlování (51 %). V podobné míře byly využívány také různé aktivizující metody (49 %). Další typy učení formou řešení problémových úloh a problémových rozho-vorů se vyskytly v 21,6 % hodin. Všechny metody a formy byly využity účelně.K podpoře efektivity výuky učitelé v 78,4 % účelně využívali prostředky ICT a jiné učební pomůcky: audionahrávky (49 %), videonahrávky (25,5 %), specializované softwary na PC (13,7 %) a další materiály, tj. slovníky, odbornou literaturu, časopisy a mapy (39,2 %).Ve všech sledovaných hodinách vyučující stanovili vzdělávací cíl výuky a tento cíl byl spl-něn. Současně kladli vyučující na žáky přiměřené a srozumitelné požadavky a koordinovali jejich činnost. Výuka byla vedena věcně a odborně správně, poznatky byly strukturovány v 96 % hodin. Vyváženost v rozvoji receptivních, produktivních a interaktivních řečových dovedností byla zaznamenána v 89,8 % hodin.Ve třech čtvrtinách hodin byl zjištěn individuální přístup vzhledem k potřebám žáků, nejčastěji ve formě individuálního přístupu k žákovi v hodině. V hodinách, kde byli pří-tomni žáci se SVP, byly častěji využívány aktivizační metody a kooperativní výuka. Vhodná podpora nadaných žáků byla realizována v 9 hodinách z 10, kde byli nadaní žáci přítomni.7.2.2 Komunikace mezi účastníky vzdělávacího procesu Ve všech hospitovaných hodinách panovala příjemná atmosféra podporující učení žáků. Žáci vzájemně komunikovali a spolupracovali v 86 % hodin a ptali se učitele, v případě, že něčemu nerozuměli, v 90,2 % hodin. Prostor pro vyjádření vlastního názoru a diskusi byl vytvořen v 86 % hodin.7.2.3 Kurzy a mezinárodní zkoušky Všechny jazykové pomaturitní kurzy se orientují především na přípravu k uznávaným mezinárodním jazykovým zkouškám. O státní jazykovou zkoušku je i nadále mezi žáky niž-ší zájem a ve všech pomaturitních kurzech na ni připravovalo své žáky 63,6 % sledovaných jazykových škol a 18,2 % škol pouze v některých kurzech.Vstupní úroveň zájemců o pomaturitní studium byla většinou stanovena testem (90,9 % škol) a kurzy se zaměřovaly na různé jazykové úrovně.V anglickém jazyce žáci dosahovali v největší míře úrovně B2 (v 90,9 % škol) podle SERRJ, úroveň C1 byla vyučována pouze v 36,4 % škol. Nejčastěji se připravovali na mezinárodní zkoušky FCE a PET. V německém jazyce byla vyučována nejvýše úroveň B2 (ve 4 školách). Žáci se v německém jazyce připravovali nejčastěji na zkoušku Goethe Zertifikat na úrovni A2 až B2.