V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 140 Místa sledovaných činností byla vhodně volena ve vztahu k formám, metodám a vzdělá-vacím cílům dětí v rodinných i výchovných skupinách. Nejčastěji to byl obývací pokoj nebo kuchyňka při 39,7 % hospitací, klubovna 29,5 % a hřiště a zahrada 16 % hospitací. Většinou panovala příjemná atmosféra a příznivé klima, děti měly možnost vyjadřovat vlastní názor nebo na určité téma diskutovat (nezaznamenáno pouze při třech hospitacích). Dílčím ne-dostatkem v některých zařízeních byla absence sebehodnocení dětí, které chybělo při 49 % hospitací, a zhodnocení činnosti dětmi, které chybělo při 33,8 % hospitací.6.2.2 Rozvoj sledovaných činností Sledovaná činnost podporovala rozvoj sociálních kompetencí, navozovala resocializační proces, vedla děti k chápání rizik závadového chování, vytvářela vzor kvalitního přístupu a chování, k plnění svých povinností, k zodpovědnosti za své chování, ohleduplnosti k dru-hým a sounáležitosti.Tabulka 76 Sledovaná činnost rozvíjela (v %)Sledovaná činnost rozvíjela Podíl Dětskou kreativitu 39,2 Samostatnost 79,1 Schopnost spolupráce 53,6 Práci s informacemi 27,5 Kritické myšlení a schopnost argumentace 8,5 Technické dovednosti 12,4 Kulturní povědomí 7,2 Multikulturní výchovu 0,7 Environmentální výchovu 9,8 Nejčastěji sledované činnosti rozvíjely samostatnost dětí, což bylo zaznamenáno v 79,1 % hospitací, schopnost spolupráce v 53,6 % hospitací a kreativitu v 39,2 % hospita-cích. Poměrně v malém počtu hospitací byly rozvíjeny technické dovednosti dětí (12,4 % hospitací), přičemž většina dětí se vzdělává v učňovských oborech, které jistou míru tech-nických dovedností vyžadují. Přitom u 83,1 % hospitací bylo sledováno, že činnost je propo-jena s možnostmi praktického využití. Rovněž pouze při jedné hospitaci byla zaznamenána multikulturní výchova. Aktivita a zájem dětí o činnosti byla velmi dobrá (zaznamenána při 95,5 % hospitací), účelné využití motivační funkce hodnocení dětí bylo zaznamenáno do-konce při 99,4 % hospitací.6.3 Výsledky v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy Informace o výsledcích výchovy i vzdělávání dětí jsou konzultovány při každodenním sty-ku vychovatelů s cílem co nejvhodněji nastavit další výchovně vzdělávací působení na děti. Výsledky jsou většinou pravidelně zaznamenávány do programů rozvoje osobnosti dítěte. Celkové hodnocení výsledků výchovy a vzdělávání i hodnocení veškeré činnosti školského zařízení je všemi zařízeními prováděno na jednání pedagogické rady a je součástí výroční zprávy školského zařízení. Hodnoticí systém v zařízení je různý a je odvislý od typu škol-ského zařízení. U dětských domovů se většinou jedná o pravidelné ústní hodnocení, které se souhrnně vyhodnocuje týdně či měsíčně. V dětských domovech se školou a výchovných ústavech jde většinou o hodnoticí systém, který je navázaný na bodové nebo kreditní hod-