V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 135 Tabulka 70 Počty dětí v jednotlivých typech školských zařízení pro výkon ÚV nebo OV Školní rok 2014/2015 Zařízení pro výkon ÚV, OV Děti a mládežPočet Podíl (v %)Počet Podíl (v %)Dětský domov 144 67,3 4314 66,4 Dětský domov se školou 29 13,6 679 10,5 Výchovný ústav 28 13,1 1081 16,6 Diagnostický ústav 13 3,1 421 6,5 Celkem 214 6495 ČŠI ve školním roce 2014/2015 provedla komplexní inspekční činnost ve 27 zařízeních. Dětský domov navštívila v 21 případech, dětský domov se školou ve třech případech, vý-chovný ústav a dětský domov se školou v jednom případě, diagnostický ústav a středisko výchovné péče v jednom případě a dětský domov a středisko výchovné péče také v jednom případě.V žádném kontrolovaném zařízení nepřesahovaly počty celkovou kapacitu zařízení. No-vým trendem je, že v zařízeních přibývají děti mladší 3 let a děti starší 18 let, které jsou v za-řízení na základě smlouvy mezi dítětem a zařízením, po dobu přípravy na povolání.6.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy Většina navštívených zařízení (25 zařízení) splňuje materiální, technické a hygienické podmínky, které odpovídají kapacitě zařízení a potřebám zde umístěných dětí. Prostorové uspořádání a vybavení se ve všech 25 zařízeních podobalo fungování běžné domácnosti v míře přiměřené typu zařízení a potřebám dětí. Ve dvou zařízeních byly shledány nedo-statky v prostorových podmínkách a ve vybavení jednotlivých skupin nábytkem pro uložení prádla, psacími stoly nebo židlemi. Novým trendem, vycházejícím se zavádění Standardů kvality péče o děti v zařízeních ústavní a ochranné výchovy, je zavádění do vybavení prostor skupin uzamykatelné skříňky pro bezpečné uložení osobních věcí dětí. Ve většině zařízení chybí bezbariérový přístup. Ten splňovalo pouze pět navštívených zařízení. Zařízení tento problém řeší až v případě umístění dítěte s tělesným postižením, nejčastěji prostřednictvím schodolezu. Stavebně technické prvky a/nebo audiovizuální systémy užívala pouze čtyři zařízení (dia-gnostické ústavy pro zajištění nebo kontrolu dětí zadržených na útěku). K zajištění ochrany zde umístěných dětí měla všechna zařízení specifikována pravidla použití, se kterými byli seznámeni děti i zaměstnanci. Mimo jedno zařízení všechna ostatní zařízení uplatňovala takové postupy k zajištění bezpečnosti dětí, které v co největší možné míře zachovávaly sou-kromí dítěte, jeho svobodný a samostatný pohyb. U jednoho zařízení byly zjištěny nedostat-ky v zajištění bezpečnosti a byla omezována některá práva dětí (samostatná vycházka).6.1.3 Finanční podmínky v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy Ve všech navštívených zařízeních bylo zjištěno, že ředitel získává další finanční prostředky pro zlepšování činnosti školského zařízení. Nejčastěji to bylo prostřednictvím sponzorských darů, další hospodářské činnosti, účasti v projektech MŠMT i jednotlivých krajů. Částky kapesného, osobních darů a věcné pomoci nebo peněžitého příspěvku dítěti ve školských za-řízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy byly vypláceny v souladu s pří-slušným právním předpisem. V jednom zařízení bylo dětem snižováno kapesné bez jasně daných pravidel a nebylo zaznamenáváno jako opatření ve výchově do osobního spisu dítěte.