V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 132 5.3 Výsledky zájmového vzdělávání Střediska zájmového vzdělávání úspěšně připravují účastníky na smysluplné využívání volného času, přispívají k jejich profesní orientaci, podílí se na rozvíjení zejména jejich soci-ální a osobnostní dovednosti a jejich schopnost komunikace. Proto ŠVP zájmového vzdělá-vání mají specifické očekávané výstupy. Sledované útvary pravidelné zájmové činnosti se řídily ročním plánem práce, který vy-cházel z příslušného ŠVP, příležitostné aktivity probíhaly podle měsíčního plánu. Hodno-cení pravidelné činnosti probíhalo v rámci časové dotace útvaru. Hodnocení příležitostné činnosti po ukončení akce zpravidla formou písemné zprávy. Výsledky sledované řízené čin-nosti ve školních družinách a klubech (výtvarná, pracovní, hudební, estetická) měly velmi dobrou úroveň. Účastníci pracovali se zaujetím, a pokud byl stanovený cíl zvolen reálně, dokázali v daném limitu splnit požadovaný úkol (obrázek, výrobek, hračku atd.). Prezentace a hodnocení probíhalo v závěru činnosti a kvalitní výtvory byly použity jako dekorace, vý-zdoba, dárek atd. Často byla u složitějších úkolů zvolena skupinová práce. Žáci při činnosti volně komunikovali, spolupracovali a učili se další dovednosti a znalosti.Zájmové útvary středisek volného času měly stanovené vyšší cíle, stavěly zejména na zá-jmu a talentu účastníků. Pedagogové k nim velmi často volili individuální přístup. Zadávání úkolů bylo rozmanitější, větší pozornost byla věnována individuálním schopnostem účast-níka. Častější formou byla i samostatná práce, která vycházela z jejich vědomostí a znalos-tí. Při samostatné práci účastníci volili mezi různými pracovními postupy, mohli využívat rozličné pomůcky a nástroje, seznamovali se s bezpečnou manipulací s nimi. S ohledem na předcházející výsledky účastníků docházelo i k jejich diferencování podle získaných zku-šeností, znalostí a dovedností. Účastníci navazovali sociální kontakty, zvládali komunikaci i s neznámými účastníky, tvořili svébytné sociální skupiny. Výsledky své práce střediska vol-ného času efektivně prezentují na různých akcích a vystoupeních, které současně mají nábo-rovou funkci pro další období. O kvalitě táborové činnosti svědčí naplněnost jednotlivých turnusů. Základ příležitostné činnosti tvoří společenské a zábavné akce s neorganizovanými účastníky. Jejich náplň zpravidla nepostrádá nápaditost a originalitu, cíleny jsou výrazněji na širší veřejnost. Programy akcí jsou často zajišťovány ve spolupráci s dalšími společenský-mi organizacemi. Měřítkem úspěšnosti je vysoká návštěvnost těchto aktivit.5.4 Závěry Pozitivní zjištění • Průběh vzdělávání pozitivně ovlivnily příznivé zlepšující se personální podmínky, sys-tém a organizace řízení a kontrola vedoucími pracovníky. • Personální podmínky vzdělávání doznaly ve srovnání se školním rokem 2013/2014 zlepšení. Zvýšil se podíl odborně kvalifikovaných pedagogických pracovníků (vycho-vatelů, pedagogů volného času). • Zjištěné výsledky zájmového vzdělávání odpovídaly očekávaným výstupům ŠVP jed-notlivých typů školských zařízení.Negativní zjištění • Vzhledem k demografickému vývoji (vysoký počet žáků v 1. a 2. ročníku) nedostačuje kapacita školních družin, zejména pro zájemce ze 4. a 5. ročníků.• Prostorové podmínky školních družin a klubů neprošly velkou změnou, procento ne-vyhovujících prostor zůstalo v podstatě zachováno (čtvrtina školních družin a klubů nemá samostatné prostory nebo variabilní kmenové učebny).