V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 126 Nejčastěji finančně podporují činnost školní družiny a školního klubu různá sdružení ro-dičovské veřejnosti. Finanční zajištění 3 % hodnocených školních družin a klubů bylo ozna-čeno jako silná stránka zařízení, podmínky financování 97,3 % školních družin a klubů mají běžnou úroveň a u 0,7 % zařízení představuje finanční zajištění jejich slabou stránku.U jednotlivých středisek volného času se výše úplaty za pravidelnou zájmovou činnost významně liší. Vliv na výši úplaty mají nejen ekonomické podmínky regionu, ale hlavně náročnost provozovaných aktivit a možnost přístupu všech sociálních vrstev k zájmové-mu vzdělávání. Výše úplaty se podílí na ekonomické rentabilitě. Tradičně nejvyšší platbu vykazují keramické kroužky, taneční a dramatické soubory. Všechna hodnocená střediska volného času využívají další zdroje finančních prostředků. Důležitým finančním přínosem jsou sponzorské dary a výnosy z doplňkové činnosti středisek volného času (agenturní čin-nost, školní programy, poskytování komplexních služeb pro veřejnost). Na rozdíl od škol-ních družin a klubů se střediska volného času úspěšně zapojují do grantových a výběrových řízení a využívají podpory komerčních subjektů. Díky dalším zdrojům financování dochází ke zlepšování materiálního zázemí středisek volného času. Graf 36 Další zdroje financování SVČ – podíl zařízení (v %)15,8 15,8 21,1 42,1 57,9 68,4 0 10 20 30 40 50 60 70 80 neziskové organizace ESF projekty subjekty na podporu zarízení úcelové dotace, granty obcí a kraju dobrovolný dar od zák. zástupcu komercní subjekty Finanční podmínky většiny středisek volného času (94,7 %) byly hodnoceny jako běžné a u jednoho střediska volného času, díky prostředkům získaným z dalších zdrojů, předsta-vovaly silnou stránku zařízení.5.1.4 Řízení školského zařízení pro zájmové vzdělávání Velikost školy, jejíž součástí je školské zařízení, zpravidla ovlivňuje způsob jeho organi-zace a řízení. U menších škol řídí školní družinu a školní klub přímo ředitel školy (54,6 %), u větších subjektů bývá pověřen vedením zástupce ředitele školy (9,2 %) nebo je určen ve-doucí vychovatel (36,2 %).V 97,3 % navazuje školní vzdělávací program školní družiny a klubu na školní vzdělávací program základní školy. Jen nepatrná část školských zařízení (2,7 %) pracuje podle školního vzdělávacího programu pro zájmové vzdělávání, který nevychází ze ŠVP pro základní vzdě-lávání. U 7,2 % školních družin a klubů bylo zjištěno porušení v oblasti organizace činnosti školského zařízení. Nejčastější druhy porušení byly zjištěny v dodržování počtu zapsaných účastníků v jednom oddělení, v překročení nejvyššího povoleného počtu žáků v zařízení dle školského rejstříku, ve spojení provozu mateřské školy a školní družiny po celou dobu pro-