V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 124 I když školní družina a školní klub svoji činnost realizují z jedné čtvrtiny v nevhodných prostorových podmínkách, naplňování obsahu ŠVP jim umožňuje využívání dalších školních a místních prostor, které jim nahrazují zejména chybějící speciální zázemí. Školská zařízení nejčastěji využívají tělocvičny (83,8 %), školní zahrady (72,5 %) a školní hřiště (71,8 %). Často také využívají počítačové učebny (58,5 %). Školní knihovnu využívá necelá třetina zařízení. Podle celkového hodnocení ČŠI běžné materiální vybavení má 87,8 % školních družin a klubů, slabou stránku představovaly materiální podmínky v 3,4 % zařízení a silnou strán-kou byly v 8,8 % zařízení.Vlastní prostory pro činnost má k dispozici 84,2 % středisek volného času. Všechna hod-nocená střediska volného času používala ke svým aktivitám další prostory pronajaté od ji-ných subjektů pracujících s dětmi a mládeží (školy, sportovní jednoty, zájmové organizace). Prostorové podmínky sledovaných středisek umožňovaly poskytovat zájmové vzdělávání minimálně na požadované úrovni. Nabídku spontánních činností, především pro pohybové aktivity středisek volného času, limituje velikost zejména jejich venkovních prostor.Graf 34 Prostory využívané SVČ – podíl zařízení (v %)42,1 63,2 84,2 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 pronájem v jiných budovách pronájem ve školách vlastní S ohledem na rozšiřující se aktivity středisek volného času pokračuje tendence měnit jednoúčelové klubovny, pracovny i herny na víceúčelové prostory s variabilním vybavením a širším využitím. Požadovanou úroveň má pracovní zázemí pro interní pedagogy, včet-ně ICT vybavení. Celkově byly materiální podmínky středisek volného času hodnoceny u 15,8 % středisek volného času jako silná stránka a u 84,2 % zařízení jako běžné. Prostorové podmínky a materiální vybavení hodnocených středisek volného času umožňují vzdělávání účastníků podle vypracovaného ŠVP.Zapojení tělesně postižených účastníků limituje skutečnost, že 78,2 % školních družin a klubů nemá zajištěn bezbariérový přístup do všech svých prostor. V ostatních případech je zajištěn přístup pro tělesně postižené např. prostřednictvím výtahů, plošin, ramp, případně se zařízení nachází v přízemí. Pozitivním poznatkem je, že pokud je do školní družiny nebo klubu přijat zájemce s handicapem, zajišťuje škola individuální formou (asistent, vychovatel) jeho plnohodnotné zapojení do činnosti zařízení.Stavebně technické úpravy, které umožňují bezbariérový přístup účastníkům, mělo prove-deno 31,6 % hodnocených středisek volného času. Tento nedostatek se snaží zařízení odstranit organizací zájmových útvarů (umístěním v dostupných prostorech) a povinnostmi pro peda-gogické pracovníky uvedené ve vnitřním řádu, které handicapovaným zájemcům umožňují přístup zpravidla za pomoci dospělé osoby (rodiče, známí, personál zařízení). Pro zapojení zrakově postižených účastníků sice střediska volného času úpravy neprovádějí, ale jejich účast ve vybraných činnostech není příliš omezována. Při zajištění doprovodu mohou vykonávat specifické druhy estetických činností (hudba, modelování, keramika, kreslení). Všechna navštívená školská zařízení měla problematiku bezpečnosti a ochrany zdraví za-hrnutou ve svém ve vnitřním řádu.