V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 109 Personální předpoklady pro naplňování školního vzdělávacího programu byly v navští-vených školách velmi dobré; vzdělávání žáků zabezpečovaly převážně kolektivy odborně kvalifikovaných učitelů, kteří většinou splňovali požadavky odborné kvalifikace pro pří-mou pedagogickou činnost, kterou vykonávali. Ve sledované výuce byla celkově zjištěna 96% kvalifikovanost, což v rámci meziročního srovnání představuje její přibližně 3% ná-růst. Téměř 100% kvalifikovanost byla zaznamenána v hudebním a výtvarném oboru (97 % a 99 %), na hranici 90 % se pohybovala kvalifikovanost pedagogů v tanečním a literárně- -dramatickém oboru (90 % a 86 %), zbývající pedagogové si potřebné vzdělání doplňovali nebo rozšiřovali odpovídajícím studiem. V odůvodněných případech ředitelé od splnění od-borné kvalifikace v souladu s ustanoveními právních předpisů upustili na základě dosavadní doložené umělecké praxe. Pokud nebylo možno obsadit pracovní místo kvalifikovaným pe-dagogem, byli zcela výjimečně přijati jedinci bez požadované odborné kvalifikace (pracovní smlouva na dobu určitou). Šlo však spíše o výjimečné řešení tak, aby byla zajištěna výuka. Část pedagogického sboru (někde i významnou) tvořili učitelé s nízkým rozsahem přímé pedagogické činnosti, pracující na částečný úvazek na základě dohod uzavřených mimo pra-covní poměr. Důvodem bylo využívání nástrojové profilace pedagogů tak, aby vyučovali hru na vystudovaný nástroj nebo nástroj jemu příbuzný, přesto ve většině ZUŠ někteří pedago-gové vyučovali také hru na nástroj mimo svou odbornost. Počet škol se zjištěným porušením právních předpisů v oblasti personálního zajištění vzdělávání byl minimální a jejich podíl činil 4 %. ČŠI v těchto subjektech zjistila porušení právních předpisů při zajišťování vzdělávání pedagogickými pracovníky v rámci přímé vy-učovací činnosti a v nesplnění předpokladů pro výkon činnosti pedagogického pracovníka. Neuspokojivou personální situaci zaznamenala ČŠI v necelých 3 % škol, standardní úroveň ve sledované oblasti zjistila ve většině škol (81,8 %), silnou stránku v personálním zajištění vykázalo přibližně 15,6 % škol.Četnost hodnocení výuky a poskytování zpětné vazby učitelům ukazuje tabulka 61. Vedle běžného zjištění, že hodnocení a předávání zpětné vazby prováděli především ředitelé nebo jejich zástupci, je patrná významně závažnější skutečnost, že do zpětnovazební činnosti ne-byli žádným způsobem nikdy zapojeni žáci (75 %) nebo jejich rodiče (56 %) škol.Tabulka 61 Četnost hodnocení výuky učitelů a poskytování zpětné vazby (v %)Hodnotitel Vícekrát za rok Jednou ročněMéně než jednou ročněNikdy Ředitel školy 68,9 17,6 10,8 2,7 Zástupce ředitele školy 50,8 13,1 9,8 26,2 Učitelé (vzájemné hospitace)20,5 13,7 27,4 38,4 Pověření učitelé 27,6 17,2 5,2 50,0 Žáci 13,7 5,5 5,5 75,3 Rodiče 23,3 12,3 8,2 56,2 Managementem byla zajišťována péče přibližně o 70 % začínajících pedagogů s praxí do jednoho roku. Probíhala převážně formou konzultací s vyučujícími stejných předmětů nebo s vedením, polovina méně zkušených učitelů absolvovala náslechy a hospitace. Odpo-vídající metodickou pomoc poskytovali uvádějící učitelé, na pomoci začínajícím učitelům se podílely také jednotlivé předmětové komise. DVPP jako jeden z faktorů podporujících kvalitní výuku bylo řediteli škol plánováno a re-alizováno. Vytvářelo podmínky pro další odborný růst, reflektovalo potřeby sborů, nabíze-lo získávání aktuálních inovativních teoretických a praktických poznatků. Zaměstnanci se účastnili vzdělávacích akcí v souladu s potřebami výuky, kurzů kvalifikačního, rozšiřujícího (i manažerského) studia. O další profesní rozvoj při prohlubování odborné kvalifikace ne-