V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 104 Graf 20 Prostorové a materiální podmínky, kultura a podnětnost prostředí – podíl hodin (v %)94,0 94,8 90,5 84,7 95,9 97,8 93,3 85,6 90,2 89,5 81,1 82,5 98,9 96,6 94,3 90,9 75,0 71,4 75,5 69,8 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 100 Prostorové usporádání odpovídá vzdelávacímu cíli a cinnostem Materiální vybavení odpovídá vzdelávacímu cíli a cinnostem Výuka probíhá v kulturním prostredí Výuka probíhá v podnetném prostredí celkem hudební obor výtvarný obor tanecní obor literárne-dramatický obor Školy plánovitě přistupovaly k aktuálně nutné revitalizaci některých využívaných prostor nebo k úpravám dosud nevyužívaných částí objektů, často historického a reprezentačního charakteru, výjimečně k celkové rekonstrukci. Především však prováděly průběžné udržo-vání míst poskytovaného vzdělávání. Někteří ředitelé ve snaze eliminovat improvizované přemísťování do vhodných prostor na výuku navrhovali využívání dalších objektů v místě působení. Současně přicházeli s inovativními nápady k prezentaci výsledků žáků v dalších místech (galerie, kostely) nebo přilehlých venkovních prostorách.Dispozičně a prostorově dané uspořádání a využívání prostor dalšími organizacemi částeč-ně limitovaly specifika některých oborů a tvorbu rozvrhové skladby některých ZUŠ. V hudeb-ním oboru se například projevovaly omezenými kapacitními možnostmi učeben pro výuku malých nástrojových uskupení, pro individuální výuku a jejich značnou zvukovou prostup-ností. V tanečním oboru dispozičně neumožňovaly použít zrcadlové stěny, v literárně-dra-matickém oboru omezovaly prostory pro uložení kostýmů, ve výtvarném oboru limitovaly prostory pro modelování a vypalování keramických prací žáků. Některé ZUŠ nedisponovaly odpovídajícím zázemím pro trávení času mezi vyučováním, koncertními, divadelními a ta-nečními sály, multimediálními učebnami apod. Řešením byla tendence vytvářet multifunkční prostory pro setkávání, prezentaci i pro výuku. Souběžně byla patrná snaha o vytváření este-ticky podnětnějšího prostředí a koncipování vkusné motivační výzdoby společných prostor, spojené s prezentováním výsledků všech oborů, prioritně výtvarného oboru.Zřizovatelé podporovali potřebné doplňování stávajícího vybavení nebo jeho obnovu (např. pódia, osvětlení, protiskluzové krytiny v sálech tanečního oboru). Na základě sta-