V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 98 vyučování, organizace soutěží, zajištění odborných přednášek a seminářů, poskytování informací o situaci na pracovním trhu, vzdělávání pedagogů v oblasti nových techno-logií). • Zvyšující se počet zaměstnavatelů, kteří mají zájem o realizaci praktického vyučování na svých pracovištích.• Zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb zejména v dostupnosti specialistů pro školní poradenství a prevenci rizikových jevů a ve zvýšení počtu výchovných po-radců, kteří absolvovali specializační studium.• Úspěšná realizace závěrečných zkoušek podle jednotného zadání s minimálním výsky-tem nedostatků v podmínkách, organizaci, průběhu a hodnocení zkoušek.Negativní zjištění • Aktuální obsah některých rámcových vzdělávacích programů neodpovídá součas-né úrovni technického rozvoje a vybavení škol. Školní vzdělávací programy tak nemohou plnit svoji funkci základního dokumentu, kterým se naplňuje strategie školy.• V personálních podmínkách se školy potýkají s omezeními při zaměstnávání odbor-níků z praxe pro výuku odborných předmětů (zákon o pedagogických pracovnících).• Přetrvávající vysoký počet středních škol se stejnými nebo podobnými vyučovanými obory vzdělání, jehož důsledkem je pokračující výrazná převaha nabídky studijních míst nad poptávkou ze strany uchazečů a struktura oborů vzdělání, která ne zcela od-povídá potřebám na trhu práce.• Většina středních škol upřednostňuje při přijímání ke vzdělávání kvantitu před kva-litou, upřednostňuje naplnění tříd odpovídajícím počtem žáků bez ohledu na jejich studijní předpoklady a motivaci, což se negativně promítá zejména do výsledků v prů-běhu jejich vzdělávání a zejména v úspěšnosti při maturitní zkoušce. Žáci nedosáhnou plánovaného stupně vzdělání ani odborné kvalifikace.• Nízká úspěšnost žáků v didaktickém testu z matematiky ve společné části maturitní zkoušky koresponduje se zjištěními ČŠI z průběhu vyučovacích hodin. Žáci mají často nedostatky ve vědomostech i matematických dovednostech, což je limituje nejen v ma-tematice, ale i v přírodovědných a odborných předmětech, kde je použití matematické-ho aparátu základním předpokladem úspěšného řešení zadaných úkolů.• I v oborech odborného vzdělávání je nízké využívání výukových metod vedoucích žáky ke kooperativní a individualizované výuce.• Zařazování sebehodnocení a vzájemného hodnocení žáků je stále pouze výjimečné, přestože mají zásadní význam pro rozvoj osobnosti žáka. • Vysoká absence žáků (omluvená i neomluvená) zejména v odborném nematuritním vzdělávání, která se negativně promítá do dosahovaných výsledků žáků v průběhu vzdělávání i při jeho ukončování. Ke zlepšení nepomáhají ani opatření, která školy v řadě případů uplatňují (restrikce nebo motivace žáků formou stipendií, případně různých příspěvků vázaných na docházku). • Nízká vnitřní motivace žáků ke vzdělávání a malý zájem o průběh a výsledky vzdělá-vání ze strany zákonných zástupců žáků zejména v učebních oborech. S tím související vysoká míra školní neúspěšnosti a odchody ze vzdělávání.Doporučení pro střední vzdělávání • Vytvořit skupiny rámcových vzdělávacích programů v odvětvové struktuře a jejich ob-sah upravit do podoby odpovídající současnému stavu technického rozvoje a poznání.