V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 95 Graf 15 Průměrná úspěšnost po předmětech (v %)0 10 20 30 40 50 60 70 prírodovedný prehled -celkové výsledky biologie chemie fyzika Významným pozitivem je fakt, že podíl žáků s výrazně nízkou průměrnou úspěšností (0– 20 %) je zanedbatelný (méně než 1 %). Nejvíce žáků zaznamenalo uspokojivý výsledek (průměrná úspěšnost 61–80 %). Pokud žák dosáhl v první části testu alespoň 67% úspěšnost (hranice pro naplnění po-žadavků minimální úrovně výstupů rámcového vzdělávacího programu), zobrazily se mu v druhé části úlohy vyšší obtížnosti. Obtížnější část testu řešilo celkem 27 % žáků, z čehož vyplývá, že požadované úrovně dle výsledků použitých testů dosáhla více než čtvrtina žáků.Výsledky v národních šetřeních korespondují s výsledky v mezinárodním šetření OECD zaměřeném na patnáctileté žáky PISA 2012 (Programme for International Student Asse-ssment). Výsledky žáků SOŠ a SOU s maturitou v přírodovědné gramotnosti jsou o něco málo lepší než výsledky žáků ZŠ. Zatímco žáci SOŠ a SOU s maturitou dosáhli 519 bodů a byli mírně nad průměrem zemí OECD (501 bod), žáci ZŠ naopak byli s 490 body mírně pod tímto průměrem. V přírodovědné gramotnosti získali nejvíce bodů žáci víceletých gym-názií (601 bod), následovaní žáky čtyřletých gymnázií (583 bodů), žáky maturitních oborů SOŠ a SOU (519 bodů) a žáky nematuritních oborů SOŠ a SOU (444 bodů).Kromě výběrového zjišťování výsledků žáků mohou střední školy využívat InspIS SET také pro vlastní školní testování. Od zahájení provozu školního testování se do něj zapojilo 52 středních škol, ve kterých bylo přihlášeno téměř 2,5 tisíce uživatelů a zadáno více než 7 tisíc testů. Podobně jako v základních školách byly nejčastěji využívány testy z matematiky, následované českým a anglickým jazykem.3.3.3 Ukončování středního vzdělávání maturitní zkouškou a závěrečnou zkouškou Maturitní zkoušky v jarním zkušebním období roku 2015 probíhaly již popáté podle mo-delu se společnou a profilovou částí maturitní zkoušky, přesto bylo při kontrolách uskuteč-něných Českou školní inspekcí v 146 středních školách, z toho v 118 středních odborných školách, 26 gymnáziích a 2 konzervatořích, zjištěno ve 14 školách (9,6 %) porušení právních předpisů. Jednalo se o nedostatky v personálním zajištění výuky (zadavatelé a hodnotite-lé nesplňovali podmínky pro výkon dané funkce), v organizaci a průběhu zkoušky (nedo-držení závazného času pro zahájení písemné zkoušky ve společné části maturitní zkoušky, půjčování pomůcek mezi žáky během písemné zkoušky, chybějící písemné posudky vedou-cího a oponenta maturitní práce v profilové části maturitní zkoušky, překročení času pro zpracování praktické zkoušky), ve vedení dokumentace (nedodržení termínu pro jmenování