V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 89 3.2.8 Podpora rozvoje jazykové gramotnosti Podpora vzdělávání v cizích jazycích je v České republice dlouhodobou prioritou. Opat-ření ke zlepšení její úrovně obsahují všechny strategické materiály, které se týkají vzdělávání v České republice. Národní cíle jsou vymezeny v dlouhodobých záměrech vzdělávání a roz-voje vzdělávací soustavy na národní i krajské úrovni, v Národním plánu výuky cizích jazyků aj. Při stanovování priorit jazykového vzdělávání vychází Česká republika z jazykové politi-ky Rady Evropy a Evropské komise. Základní strategické cíle, kterými jsou zajištění dosta-tečného počtu učitelů cizích jazyků a jejich soustavné další vzdělávání, rozšíření a aplikace moderních výukových metod, kvalitní výukové materiály v tištěné i multimediální formě, mobilita žáků a učitelů, se daří postupně naplňovat.Z inspekčního elektronického zjišťování realizovaného ČŠI na jaře 2015 vyplynulo, že 86,9 % učitelů cizích jazyků má aprobaci pro příslušný jazyk. Úroveň výuky cizích jazyků ředitelé škol hodnotí nejčastěji podle výsledků žáků ve společné části maturitní zkoušky a podle Společného evropského referenčního rámce. Tabulka 53 Hodnocení úrovně výuky cizích jazyků (v %)Forma hodnocení Podíl Podle společné části maturitní zkoušky 66,5 Podle Společného evropského referenčního rámce 32,9 Jiné srovnávací testy nad rámec školy 22,4 Výuka cizího jazyka byla hodnocena pouze na úrovni školy 21,4 Podle Evropského jazykového portfolia 13,4 Celkem 70,1 % středních škol zajišťuje návaznost na předchozí výuku na základní škole vytvářením skupin podle stupně pokročilosti jazykových dovedností žáků. V 36,5 % střed-ních škol pracují žáci s Evropským jazykovým portfoliem.Tabulka 54 Výuka odborného cizího jazyka v oborech odborného vzdělávání (v %)Podíl Ve všech oborech odborného vzdělávání 27,4 Ve většině oborů odborného vzdělávání 10,6 V polovině oborů odborného vzdělávání 3,0 V menšině oborů odborného vzdělávání 11,8 Odborný cizí jazyk škola nevyučuje 47,3 Zásadním způsobem převažuje odborný anglický jazyk (96,7 %), následuje odborný ně-mecký jazyk (69,2 %) a ruský odborný jazyk (23,8 %). Celkem 15,5 % středních škol uplatňuje ve vzdělávání metodu CLIL (Content and Lan-guage Integrated Learning), která je založena na integrované výuce odborného předmětu a cizího jazyka, takže si žák osvojuje znalosti a dovednosti v obou předmětech zároveň. Me-todu CLIL školy nejčastěji realizovaly v odborných předmětech (42,2 %), dějepisu (27,2 %), zeměpisu (26 %), ICT (26 %) a matematice (22,5 %).Hospitovaná výuka cizích jazyků byla vedena téměř vždy věcně a odborně správně (99 %), vyučující většinou účelně koordinovali činnost žáků (98,6 %) a kladli na ně jasné a přiměře-né požadavky (97,9 %). Ve výuce zásadním způsobem převažovala frontální výuka (92,7 %)