V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 86 metod byly nejčastěji používány dovednostně-praktické činnosti žáků (83,6 %), vysvětlování (54,3 %), názorné ukázky praktické činnosti (52,5 %) a instruktáž (48,5 %). Vhodně volené formy a metody práce byly důvodem úspěšného splnění vzdělávacího cíle téměř ve všech vyučovacích jednotkách. V hospitované výuce vládla příjemná atmosféra, žáci dodržovali stanovené pracovní postupy, v případě potřeby efektivně spolupracovali ve skupině a byli pedagogy vedeni k používání správné odborné terminologie. Učitelé koordinovali činnost žáků, sledovali a hodnotili kvalitu práce a výkon. Měli na žáky jasné a přiměřené požadavky, jejich pokyny byly srozumitelné. Činnosti v praktickém vyučování navazovaly na teoretic-kou výuku, byly obsahově správné. V 56,7 % hodin byli žáci schopni pracovat zcela samo-statně a ve 41 % hodin s částečnou dopomocí učitele. Nejčastěji používanými motivačními prvky byly pochvala (76,9 %) a povzbuzení (64,7 %). Pedagogové preferovali průběžné (64,9 %) a individuální (53,8 %) hodnocení. Vyskytlo se i sebehodnocení (14 %) a vzájemné hodnocení (6,4 %) žáků. V 86,8 % praktické výuky bylo hodnocení motivující, v 12,6 % nebylo provedeno. Organizace činností odpovídala hygienic-kým a bezpečnostním předpisům a téměř vždy (99,7 %) žáci postupovali v souladu s pokyny pro bezpečnost práce na daném pracovišti. V 95,7 % výuky byli žáci vybaveni předepsanými pracovními oděvy, ochrannými pracovními prostředky a pomůckami. S obaly a odpady buď nebylo nakládáno, nebo byly dodržovány předepsané zásady.Praktické vyučování probíhalo na pracovištích zaměstnavatelů v 18,2 % sledované výu-ky. Náplň a průběh hospitovaných jednotek odpovídaly vzdělávacímu obsahu ve školních vzdělávacích programech. Příprava a realizace praktického vyučování u zaměstnavatelů vy-cházely z koncepčních záměrů školy. Systém komunikace školy se zaměstnavateli a kontrola průběhu praktického vyučování u sociálních partnerů byly funkční.3.2.6 Podpora rozvoje schopností a dovedností žákůZ hodnocení kvality výuky ve středních školách vyplynulo, že vyučující se nejvíce zamě-řovali na získání schopnosti žáků pracovat s informacemi, na podporu jejich samostatnosti, ale také na schopnost vzájemné spolupráce, kritického myšlení a schopnost argumentace. Výrazněji bylo podporováno získávání kulturního povědomí žáků, následovala podpora multikulturní výchovy a nejméně pozornosti bylo v navštívených hodinách věnováno envi-ronmentální výchově. Rezervy však byly zjištěny u 16 % hodnocených škol, ve kterých neby-la zaznamenána ve výuce podpora v žádné z uvedených oblastí.Tabulka 51 Rozvoj schopností a dovedností žáků podle předmětů – podíl hodin (v %)Schopnosti a dovednosti ČJ CJ M Přírodovědné předměty Společenskovědní předměty ICT Odborné předměty Žákovská kreativita 13,1 18,0 5,4 9,2 8,8 27,5 18,4 Samostatnost 44,5 51,2 55,0 34,5 29,2 63,4 37,4 Schopnost spolupráce 16,7 34,3 11,0 16,5 14,6 5,6 15,4 Práce s informacemi 56,1 54,4 31,5 43,1 51,5 55,6 39,9 Kritické myšlení a schopnost argumentace 14,1 6,5 24,2 24,2 27,1 7,7 18,8 Technické dovednosti 0,0 0,7 4,4 11,2 0,3 36,6 26,0 Kulturní povědomí 48,6 17,0 0,0 2,8 33,6 0,7 9,2 Multikulturní výchova 2,8 27,1 0,5 3,6 12,5 0,0 2,7 Environmentální výchova 0,0 1,2 0,0 20,8 2,0 0,0 2,8 Žádná z uvedených oblastí 5,8 9,0 25,2 22,5 12,5 15,5 20,3