V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 85 Tabulka 50 Spolupráce učitelů odborných předmětů a praktického vyučování se zaměstnavateli (v %)Podíl Exkurze u zaměstnavatele 78,4 Školení 50,7 Odborné stáže 27,4 Jiná 6,9 Učitelé odborných předmětů a praktického vyučování se zaměstnavateli nespolupracují 9,0 Dále spolupracují se zaměstnavateli také výchovní a kariéroví poradci, a to v 72,8 % oborů. Téměř tři čtvrtiny oborů spolupracovalo se školami, které vzdělávají žáky ve stejném nebo příbuzném oboru vzdělání, zejména formou partnerství na realizovaných projektech. Pro podporu odborného vzdělávání školy využívaly kontakty s profesními svazy, nejčastěji tak získávaly informace o situaci na pracovním trhu (68,5 % oborů), zajišťovaly pro žáky a pedagogy odborné přednášky a semináře (52 %), organizovaly soutěže v odborných do-vednostech (45,6 %) a zprostředkovávaly spolupráci se zaměstnavateli v regionu (39,9 %).Podle hodnocení ČŠI v 98,2 % oborů vzdělání byl úspěšně naplňován školní vzdělávací program a v něm stanovený profil absolventa. Téměř ve všech oborech vzdělání školy účelně propojovaly teoretickou a praktickou výuku. V 95,2 % oborů vzdělání se žáci seznamovali s moderními a inovativními poznatky ze svého oboru. Individuální pomoc talentovaným žákům poskytovaly školy v 55,5 % oborů. Pozitivním zjištěním je vysoká míra zapojení obo-rů do systému odborných soutěží (70,8 %). Menší účast (16,3 %) byla ve středoškolské od-borné činnosti. Pro rozvoj odborných a jazykových dovedností žáků školy organizovaly zahraniční stáže a studijní pobyty. Do zahraničí vyjeli v rámci odborných aktivit žáci z 25,7 % oborů a učitelé z 27,7 % oborů. Žákovské studijní pobyty probíhaly v 62,3 % v zahraniční škole a v 44,6 % u zahraničních zaměstnavatelů. U pedagogických pracovníků se stáže a pobyty uskutečnily v 70,2 % v zahraniční škole a v 37,2 % u zahraničních zaměstnavatelů.Pro komplexní posouzení dosažené úrovně rozvoje klíčových a odborných kompetencí žáků byly v 30,8 % oborů realizovány ročníkové práce, případně samostatné odborné práce a maturitní práce (44,3 %) na konci vzdělávání. U vybraných oborů vzdělání se od roku 2015 samostatná odborná práce stala povinnou součástí závěrečné zkoušky podle jednotného za-dání.V průběhu inspekční činnosti bylo ve středních odborných školách ve školním roce 2014/2015 realizováno v praktickém vyučování 397 hospitací, z toho 74,3 % v odborném výcviku, 12,6 % v učební praxi, 8,6 % ve cvičení, 3,5 % v odborné praxi a 1 % v umělecké praxi. Pedagogové, kteří splňovali požadavky odborné kvalifikace, vedli 90,4 % hospitované výuky. Prostorové uspořádání a materiální vybavení pro praktické vyučování odpovídalo v 99,5 % hodin stanovenému vzdělávacímu cíli a realizovaným činnostem. Téměř ve všech navštívených hodinách byly dostupné pomůcky využity efektivně. V 61 % byli žáci ve výuce seznamováni s novými technologiemi.V praktickém vyučování pedagogové jasně stanovovali vzdělávací cíl, který byl téměř vždy (99,7 %) splněn. Pozitivním zjištěním je fakt, že pouze v 14,6 % vyučovacích jednotek nebyl zaznamenán individuální přístup vzhledem k potřebám žáků. ČŠI v 57,3 % hodin za-znamenala individuální zadávání úkolů a jejich vyhodnocování a v 43,7 % hodin diferenciaci požadavků podle schopností a dovedností žáků. Žákům se speciálními vzdělávacími potře-bami pedagogové poskytovali pomoc nejčastěji formou individuální podpory v rámci výuky (70,7 %). V praktickém vyučování zásadním způsobem převažovala samostatná práce žáků (83,1 %), která je pro získání správných pracovních kompetencí rozhodující. Z výukových